Kerttu tarttu mua puserosta kiinni. Samassa se oli mun sylissä ja sen
kostee lämpö tarttui muhun. Se puristi mua oikein lujasti, pukkas sitten
kauemmaksi. Se tarkasteli mua päästä varpaisiin vakavana, suu mutrussa.
- Kelpaako? mä kysyin.
- Suurin piirtein.
Se aiko liikahtaa niin ku lähteäkseen mut sit se heitti muhun taas
katseen jolla katotaan korkeintaan yliopiston koehamsteria häkissä. Sit se kysy
hitaasti: - Kuule, jos ois liito-orava ja läsäytettäs niin ku maahan niin
oikenisko sen kaikki jänteet vai mitä ne on sillai että se ois niin ku tasanen
nelikulmio?
Mä tuijotin sitä. Se oli tosissaan. – Oisko se niinku pannulappu? se täsmensi.
– Se ois, mä vastasin hetken mielijohteesta.
Se katto mua vielä kerran ja pyyhkäs valuvaa nenäänsä. Sit se käänty ja
lähti juokseen poispäin, kiersi kätensä ympärilleen.
Mä seisoin siinä ja yritin kaivaa tupakkaa povarista ja muistin sitten
ettei mulla oo takkia.
Kun mä käännyin Takkiselle päin niin se talo näytti pienemmältä kuin
ennen. Jos mä oisin kurkistanu navetan ikkunasta sisään niin mä oisin nähny
lehmien tanssivan ripaskaa niin että perseet hyllyy. Ja tuomet kietoutu
toistensa ympärille eikä ikinä enää päässeet kasvamaan irti.
Anna-Leena Härkösen 17-vuotiaana
kirjoittama esikoisteos Häräntappoase on
ihanaa kesäluettavaa. Pieneen maalaiskylään sijoittuvassa tarinassa kesä tihkuu
sivuilta, ja romaani tulee aisteihin asti: heinäntekokohtauksen kuumuus, hiki
ja tukaluus; vastakeitetyn kahvin tuoksu; metsän ja mustikan varpujen imelä
haju; aittarakennuksen kolea hämärä sekä narisevat lattialaudat.
Häräntappoaseen tarina on hyvin yksinkertainen, eikä romaani sen
suhteen tarjoa mitään erityisen uutta. Sen vahvuus on kuitenkin siinä, miten
tuo tuttu tarina on kerrottu. Häräntappoaseen
kertojana on 16-vuotias Alpo Korva, jonka huikeat kesäsuunnitelmat menevät
mönkään, koska äiti on luvannut hänet apumieheksi sukulaisten maatilalle
Torvenkylään. Aluksi Torvenkylä ja sen sosiaaliset mahdollisuudet näyttäytyvät
Alpolle täydellisenä katastrofina, kunnes hän törmää boheemin synkkään ja
kapinalliseen Kerttuun. Nuorten ensirakkaus on haparoivaa, tuskallista ja
takertuvaa. Se on kipeää ja suloista, runollista ja banaalia yhdellä kertaa.
Häräntappoaseessa vilahtelee lukuisia muitakin henkilöhahmoja,
jotka ovat kaikessa tragikoomisuudessaan sympaattisia. Vaikka näissä
sivuhahmoissa on usein tietynlaista maalaiskylän kliseisyyttä, Härkönen
onnistuu usein myös hyvin lyhyidenkin mainintojen ja sivulauseiden kautta
vihjaamaan henkilöhahmojen moniulotteisemmasta persoonasta. Yksi Häräntappoaseen ihastuttavimmista
piirteistä on eri henkilöhahmojen sekä kertojana toimivan Alpon verbaalisuus.
Puhekieliset ilmaisut ja yksittäiset vuorosanat monesti yllättävät tai
naurattavat. Dialogi on harvinaisen sujuvaa, ja hahmojen välille syntyvät
hetket ovat hämmentävän aitoja. Varsinkin Alpon ja Kertun väliset tilanteet
ovat sekä vaivaannuttavalla että piristävällä tavalla spontaaneja. Alpossa ja
Kertussa on ihanaa arkipäivän anarkiaa; nuoruuden välinpitämättömyyttä siitä,
miten ihmisten tulisi puhua tai käyttäytyä. Sanojen, tunteiden tai tekojen ei
tarvitse olla loogisia, jos ne tulevat sydämestä asti.
Alpo on mielenkiintoinen kertoja.
Hän on raivostuttava nenille hyppivä teini, joka ei aina kohtele ihmisiä
reilusti ja jonka kanssa kommunikointi saattaa olla välillä rasittavan vaikeaa.
Kuitenkin kaiken teini-ikäisen avautumisen ja valittamisen alla tuntuu kuin
Alpon tavassa tarkastella maailmaa ja ihmisiä on myös jotain hyvin kypsää. Vai
johtuuko tämä havainto vain siitä, että luen romaania aikuisesta
näkökulmastani? Romaania lukiessani olin huomaavinani Alpon kerronnassa myös
taitoa peilata aikuisten näkökulmaa hänen ikäiseensä nuorisoon, mikä tulee
erityisen hyvin esiin hänen kuvaillessaan ystäviään. Tämä samanlainen teiniyden
ja kypsyyden sekoitus tuntuu näkyvän myös siinä, miten sekä Alpo että Kerttu
suhtautuvat elämään ja rakkauteen. Haaveillessaan elämästään he ovat selkeitä
idealisteja ja romantikkoja, mutta samalla he tuntuvat myös kyynisesti
hyväksyvän elämään kuuluvan vääjäämättömän pettymyksen. Aivan kuin he olisivat
jo valmiiksi tietoisia siitä, että mikään ihana tai upea ei tule kestämään ja
unelmat tuhotaan kuitenkin lopulta. Tällainen elämän asenne kiteytyy minusta
tuskallisella tavalla Kertun hieman alakuloisen välinpitämättömissä sanoissa
Alpolle: ”mitä siitä vaikka mää rakastan sua. Ei kai rakkautta oo koskaan
liikaa maailmassa?”.
Monin paikoin Häräntappoase tuntuisi kliseiseltä,
teennäiseltä tai köykäiseltä, ellei sen tarina ja kerronta olisi juuri niin
aitoa. Tuollaistahan se nuorena nimenomaan oli, kun tuntui, että kaikki piti
kokea aina niin kuin ensimmäistä kertaa: vaivaannuttavaa, kömpelöä, ylitsevuotavan
romanttista ja henkeäsalpaavan kaunista.
Osallistun Häräntappoaseella kasarikirjakesä 2013 -haasteeseen. Kirjan on
lukenut samaista haastetta varten ainakin Risto.
-
Anna-Leena Härkönen:
Häräntappoase (Otava 2009)
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
1984
Sivumäärä: 316
Loistavia pointteja, itse olen lukenut tämän muutaman kerran, ja kiinnitin enemmän huomiota Rutasen ja Alpon verbaaliin suhteeseen.
VastaaPoistaAlpon ja Rutasen väliset sanailut ovat kyllä nekin loistavia.
Poista