Ian McEwanin kerronnassa on
jotain erityistä sulavuutta, joka vetää minut helposti mukaansa. Sovitus oli ensimmäinen McEwanini ja
edelleen suosikkini. Sittemmin olen lukenut myös Lauantain ja Vieraan
turvan, jotka nekin tekivät vaikutukset, vaikka eivät ehkä räjäyttäneet
tajuntaa. Makeannälkään tarttuessani
odotukseni olivat melko suuret ja jouduin siksi lopulta pettymään. Kerronta ja
juonen kuljetus olivat edelleen sulavaa, mutta päähenkilön rakentuminen ontui.
Romaanissa eletään 1970-lukua.
Nuori matematiikan opiskelija Selina Frome värvätään töihin Iso-Britannian
turvallisuuspalveluun. Kylmä sota ja IRA:n terrori-iskut muotoilevat
Iso-Britannian politiikkaa. Turvallisuuspalvelussa naisia katsotaan avoimesti
alaspäin eikä uralla eteneminen ole helppoa. Kirjallisuutta intohimoisesti
harrastava Selina saa kuitenkin toimittaakseen salaisen tehtävän, jossa hänen
on tarjottava nuorelle lupaavalle kirjailijalle turvallisuuspalvelun rahoitusta
ilman, että tämä saa tietää rahan alkuperää. Turvallisuuspalvelun tarkoituksena
on kylmän sodan hengessä tukea kulttuuria ja kirjallisuutta, joka edistää
länsimaista kapitalistista yhteiskuntajärjestelmää. Selinan salainen rooli
joutuu kuitenkin koetukselle, kun hän samalla rakastuu tehtävänsä kohteena
olevaan nuoreen kirjailijaan.
Mielenkiintoisena knoppitietona
mainittakoon, että Selinan salaisen tehtävän kohteena oleva nuori kirjailija
Tom Haley muistuttaa kuulemma erehtymättömästi Ian McEwania itseään uransa
alussa. Haleyn kirjoittamat novellit ja esikoisromaani ovat hieman muutettuja
versioita McEwanin omista varhaisista novelleista. Kirjassa vilahtaa myös
todellisia kustannusalan vaikuttajia, joihin McEwan törmäsi uransa alussa. (Lähde: James
Lasdun: Sweet Tooth by Ian McEwan – review, The Guardian.) Todellisten
henkilöiden läsnäolo tekstissä lisää siihen omanlaistaan kiehtovuutta. Myös
romaanin ajankuvauksesta paistaa huolellisesti tehty taustatyö ja siitä saa
kattavan ja mielenkiintoisessa kontekstissa esitetyn kuvan Iso-Britannian
poliittisesta tilanteesta 70-luvun alussa.
Kuitenkin jo muutaman sivun
luettuani romaanin kertojana toimiva Selina alkoi herättämään torjumattomissa
olevaa ärsytystä. Aluksi romaanista sai sellaisen vaikutelman, että sillä olisi
jopa jonkinlainen feministinen agenda Selinan yrittäessä selviytyä miesten
hallitsemalla alalla. Turvallisuuspalvelun johtajien ennakkoluulot naisten
tekemää työtä kohtaan nöyryyttävät Selinaa ja olisivat omiaan herättämään
lukijan sympatiat ellei Selina todistaisi niitä oikeiksi. Hän ei vaikuta olevan
lainkaan yhtä paljon kiinnostunut työstään, politiikasta tai edes
kirjallisuudesta kuin hän on kiinnostunut miehistä. Koin Selinan naiiviksi ja
turhamaiseksi tytöksi, jonka etäinen isäsuhde tuntui raivostuttavan
osoittelevasti lymyävän hänen lemmenkipeytensä taustalla.
Kulttuuripolitiikan opiskelijana
en silti voinut olla kiinnostumatta romaanin herättämistä teemoista. Teos
nostaa esiin hyviä kysymyksiä koskien taiteilijoiden riippumattomuutta tai
kulttuurin merkitystä politiikassa ja kylmässä sodassa. Tänä päivänä
pohdittaessa kulttuurin ja taiteen merkitystä vedotaan taloudellisiin ja
hyvinvoinnillisiin hyötyihin. Nykyään harvemmin korostetaan kulttuurin
poliittista valtaa. Makeannälkä on
minusta hieno muistutus kulttuurin ja eteenkin kirjallisuuden voimasta
kyseenalaistaa, horjuttaa tai tukea vallitsevia yhteiskuntajärjestelmiä. Makeannälässä kulttuurin poliittinen
vaikutus ei ole vain yhteiskunnallista keskustelua vaan kyse on todellisesta
tulevaisuutta määrittävästä ja muutoksia aikaansaavasta vaikutuksesta.
Sellaisesta, johon jopa valtion turvallisuuspalvelun on järkevä sijoittaa.
Makeannälän juoni rakentuu kuten perinteisissä vakoiluromaaneissa
synnyttäen alussa arvoituksellisuuden tuntua, herättäen lukijassa epäilyksiä ja
kulkien sitten vähitellen kohti yllättävää loppuratkaisua. Juonta kasvatellaan
niin rauhassa ja hartaasti, että aloin puolessa välissä odottelemaankin jo todellista
mindfuck-asetelmaa.
Vaikka Makeannälän juoni
muistuttaakin perinteistä vauhdikasta vakoiluromaania, itse tarina ei
kuitenkaan leikittele niin suurilla asioilla kuin terrori tai maailman talouden
romahduttavat pankkirikokset. Selinan salainen tehtävä on sisällöltään aika
kevyt, ja tarinan jännite rakentuu enemmänkin henkilöhahmojen välisten
suhdesekoilujen varaan. Jos päähenkilö olikin raivostuttava, ihastuin teoksen
loppuratkaisuun. Se tarjosi todellista yllätysten ja oivallusten aikaansaamaa
mielihyvää. Palaset loksahtavat niin kohdilleen, että jopa päähenkilön
ärsyttävyyden voisi lopulta selittää kirjailijan intentioksi. Siitäkin huolimatta loppu ei vielä rakenna kokonaisuutta ja olisin silti toivonut
McEwanilta hienon loppuratkaisun arvoista päähenkilöä.
-
Ian McEwan: Makeannälkä (Otava
2013)
Alkuteos: Sweet Tooth
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
2012
Suomentaja: Juhani Lindholm
Sivumäärä: 385
Hyvä bloggaus, en tiennyt että Haleyn esikuva olisi McEwan.
VastaaPoistaKiitos, Jokke! Itse en McEwanin varhaistuotantoa niin hyvin tunne, että olisin tunnistanut samankaltaisuuksia, mutta Guardianin arviossa on näin tulkittu. Tulkinnat tietenkin ovat aina tulkintoja, mutta jännittävää sinänsä, että kirjailija hyödyntäisi nuorta itseään hahmoa luodessaan. Kiitos muuten linkityksestä!
Poista