Viime vuoden Tieto-Finlandian
voittanut Syötäväksi kasvatetut on
tärkeä teos, jonka sisällön tulisi olla osa yleissivistävää koulutustamme.
Toimittaja Elina Lappalainen kuvaa siinä tarkasti suomalaisen maito- ja lihatalouden
rakenteita ja toimintaa. Hän siis kertoo konkreettisesti sen, mistä
ruokapöytämme liha ja maito tulevat. Teos on kirjoitettu selkeästi ja
kansantajuisesti. Takakannessa kerrotaan, että kirja kertoo lihan
tehotuotannosta ”kaunistelematta mutta myös kauhistelematta”. Setänsä maatilan
vieressä kasvaneella Lappalaisella onkin aihettaan kohtaan tietynlainen jalat
maassa -asenne, josta pidän.
Kirjassaan Lappalainen kuvaa
tarkasti maamme eniten syötyjen eläinten koko elinkaaren syntymästä
teurastamolle. Teoksessa on omat lukunsa kanalle, broilerille, sialle ja
lehmälle. Teoksessa ei juurikaan pohdita, tulisiko ihmisen syödä lihaa vai ei.
Lappalainen on uhrannut kirjastaan yhden luvun lihansyönnin eettisen perustan
pohdinnalle, ja käsittely on hyvin pinnallinen ja neutraali. Kyse ei siis ole
siitä, tulisiko eläimiä kasvattaa syötäväksi alun perinkään vaan siitä, miten
tuo kasvattaminen olisi mahdollisimman eettistä. Lappalainen pohtii eläinten
hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, arvioi kasvatusolosuhteita ja kärsimystä
aiheuttavien toimenpiteiden tarpeellisuutta. Hän tarkastelee myös suomalaisten
maatilojen taloudellista tilannetta ja tulevaisuutta. Maatilojen lisäksi
Lappalainen ottaa huomioon koko
lihatalouden arvoketjun kuten eri lihantuotannosta vastaavat yritykset ja muut
lihatalouteen liittyvät viranomaiset ja toimijat. Lisäksi hän käsittelee myös
tuotantoeläimiin liittyvää lainsäädäntöä, maatalouden ympärillä olevia
poliittisia asetelmia sekä lihatalouteen liittyvän suojelun ja valvonnan
rakenteita. Kirjaansa varten Lappalainen on vieraillut monilla tiloilla ja
teurastamoilla. Hän on haastatellut tilojen pitäjiä, teurastamon henkilökuntaa,
eläinlääkäreitä, eläinten hyvinvoinnin tutkijoita ja Suomen suurimpien maidon-
ja lihantuotantoyritysten edustajia. Tuloksena on siis hyvin perusteellinen
katsaus kotimaiseen maidon- ja lihantuotantoon.
Sekasyöjä valistuu
Olen itse sekasyöjä. Muiden
sekasyöjien kanssa lihataloudesta keskusteltaessa monesti nousee esiin se, että
lihaa syövän on ainakin kestettävä tieto siitä, mistä hänen lihansa tulee.
Minulla ei ole ongelmaa tiedostaa, mistä kohtaa eläintä syömäni liha on otettu,
mutta on myönnettävä, että ennen Lappalaisen kirjan lukemista en ole täysin
hahmottanut, mitä kaikkea syömäni lihan tuottaminen vaatii. Olen kotoisin
kaupungista, joten maatilaelämä ei oikeastaan koskaan ole konkretisoitunut
minulle kokonaisuudessaan vaan käsitykseni perustuvat erilaisiin, lähinnä
median välittämiin mielikuviin. Kanan kasvattamisesta termit häkkikanala ja
lattiakanala olivat minulle ennestään tuttuja, ja tiesin suunnilleen, mitä ne
tarkoittivat. Vuoden 2009 sikala-videokohun myötä osasin myös odottaa kuvausta
ahtaassa häkissä viruvasta likaisesta emakkosiasta. Muistan nähneeni kuvia myös
lehmien lypsykoneesta, mutta muuten mielikuvani lehmistä perustuvat autolla
ajaessa bongattuihin pellolla laiduntaviin eläimiin. Samaa kuvaahan minulle
välitti viime vuonna myös Valionmainos, jossa Heikki Paasonen tepastelee laitumella Irma-lehmän kanssa ja
kertoo, kuinka Valion maito syntyy ”puhtaasta luonnosta ja onnellisista
lehmistä”. Kun näin mainoksen ensimmäistä kertaa elokuvateatterissa,
ensimmäinen reaktioni oli, että mitä tällä mainoksella oikein peitellään.
Lihan- ja maidontuotantoon
liittyy paljon erilaisia rakenteita, joista en ole ollut lainkaan tietoinen.
Hävettää myöntää, mutta en ole ikinä ymmärtänyt miettiä, että jos muniva kana
kerran on naaras, minne kaikki urospuoliset kanat eli kukot menevät. En
tiennyt, että kanatilojen lisäksi on olemassa siitoskanaloita, joissa elävät
kukot ja kanat, niin sanottu vanhempaispolvi, tuottavat hedelmöittyneitä munia,
joista syntyvät ne kanat, joiden munia me syömme. On myös olemassa hautomoita,
jonne siitoskanaloista kerätyt hedelmöittyneet munat viedään. Kun untuvikot
ovat kuoriutuneet, ne erotellaan kana-untuvikkoihin ja kukko-untuvikkoihin.
Munantuotannolle kukot ovat tarpeettomia, joten ne tapetaan hiilidioksidilla.
En ole myöskään kunnolla ajatellut sitä, että tuottaakseen maitoa tasaisesti
lehmän on synnytettävä yksi vasikka vuodessa. Syntyneet sonnivasikat viedään maitotiloilta
kasvattamoihin, joissa ne kasvatetaan mahdollisimman isoiksi ennen teuraalle
vientiä. Suomessa myytävä naudanliha on siis lähes pääasiassa maidontuotannon
sivutuote, vaikka meillä kasvatetaan myös jonkin verran pelkästään lihaksi
tarkoitettua rotukarjaa.
Tehotuotanto ja luomu eivät välttämättä vastaa mielikuvia
Yksi tärkeimpiä Lappalaisen
nostamia huomioita on mielestäni läpinäkyvyyden lisääminen lihan- ja
maidontuotannossa. Lappalainen käsittelee kirjassaan maatilojen ja
lihantuotantoyhtiöiden nihkeää suhtautumista journalisteihin ja heidän
päästämistään seuraamaan eläinten olosuhteita ja käsittelyä. Esimerkiksi Atria
ei pitänyt Lappalaisen käsikirjoituksessa osista, joissa hän kuvaili näkemäänsä
broilereiden lastausta teuraskuljetusautoon omin sanoin. Yhtiön edustajan
mielestä ”broilerintuotanto ei ole lastaamista salaillut eikä salaile, mutta
kaikki ihmiset ymmärtävät, että kaikkea ei ole tarkoitettu reviteltäväksi
julkisuudessa”. Yleinen mielikuva tuntuu olevan, etteivät ihmiset kestä kuvia
kuolleiden eläinten ruhoista tai sanallista kuvausta kanan elämästä häkissä,
jossa virike tarkoittaa kynnysmaton palasta nurkassa. Olen samaa mieltä
ystävieni kanssa, että kuluttajien on kannettava vastuunsa siinä missä
tuottajien ja lainsäätäjienkin. Lihansyöjien tulisi pystyä kohtaamaan se
todellisuus, jossa hänen ruokansa on tuotettu. Lihatuotantoyhtiöt eivät luota
tavallisten kuluttajien arvostelukykyyn ja siksi tuotanto-olosuhteita
salaillaan ja peitellään julkisuudelta. Pitkä arvoketju ja lihantuotannon
hyssyttely lisää epäluottamusta ja hämärtää kuluttajalle välittyvää kuvaa hänen
syömänsä ruoan alkuperästä ja eettisistä lähtökohdista.
Lappalainen kuvaa kirjassaan
monia suomalaisia maatiloja, joilla eläimistä välitetään ja niiden hyvinvointia
pidetään tärkeänä. Itselleni oli tärkeää ymmärtää, että vaikka puhutaan
tehotuotannosta, arvoketjun päässä on yleensä silti yksilö, maatilan pitäjä,
jonka henkilökohtainen hyvinvointi ja varallisuus vaikuttavat keskeisellä
tavalla siihen, miten hänen pitämänsä eläimet voivat. Vaikka Suomessa yleisellä
tasolla eläinten tilanne on huomattavasti paljon parempi kuin esimerkiksi
Yhdysvalloissa tai Keski-Euroopassa, meillä on myös tiloja, joilla asiat ovat
todella huonosti. Lappalainen kuvaa järkyttäviä tilanteita siitä, kuinka
nälkiintyneet siat elävät puoliksi mädänneiden yksilöiden joukossa, koska
tilanomistaja ei ole pystynyt taloudellisen kriisin ja alkoholiongelmiensa
vuoksi pitämään huolta eläimistään. Koska lihatalous on täysin vailla
läpinäkyvyyttä, kuluttaja ei voi tietää minkälaiselta tilalta hänen ostamansa
liha on peräisin. Kuten Lappalainenkin, haluaisin itsekin palkita
rahapussistani niitä, jotka toimivat eettisesti ja vastuuntuntoisesti.
Lappalainen toivookin, että lihantuotannossa lisättäisiin luomun kaltaisia
merkintöjä, joiden kautta pystyttäisiin säätelemään, minkälaiselta tilalta
mikäkin liha on peräisin.
Luomu-nautaa, luomu-kananmunia ja
luomumaitoa on saatavilla kaupan tiskiltä, mutta luomu-broileria ja luomu-sikaa
Suomessa ei tuoteta. Luomuvaihtoehtojen myynnin ja markkinoinnin ongelmana on
myös se, etteivät lihan- ja maidontuotannosta vastaavat suuryritykset halua
luoda liian jyrkkää vastakkainasettelua luomutuotteiden ja normaalituotannon
välille. Luomu-merkkiä ei myöskään ole suunniteltu suoraan eläinten
hyvinvoinnin varmistamista varten, vaikka sen säädökset koskevat osittain myös
tuotantoeläinten olosuhteita. Lappalainen tuo myös esiin, että luomunkin
kohdalla jälleen kerran tärkeämpää on maatilan pitäjän oma motivaatio kuin
ulkopuolinen ohjaus ja säädökset. Luomun minimisäädökset voi täyttää, mutta
todelliset vaikutukset lähtevät siitä, että tilanpitäjä on myös itse
kiinnostunut tuottamansa ruoan eettisyydestä ja luonnonmukaisuudesta eikä
sitoudu säädöksiin ainoastaan taloudellisen hyödyn toivossa. Lappalainen
huomauttaakin, että tavallisella tilalla, jossa tilan omistaja välittää
eläimistään, tilanne voi olla huomattavasti paremmin kuin minimisäädökset
täyttävällä luomutilalla.
Lappalaisen kirjasta nousee
esiin, ettei suomalaisella lihantuotannolla mene hyvin. Kotimainen maidon- ja
lihantuotanto ei itsessään ole erityisen kannattavaa ja tällä hetkellä se on
täysin maataloustukien varassa. Tuleva sukupolvenvaihdos maatiloilla laskee
Suomen omavaraisuutta ja lihaa on tuotava yhä enemmän ulkomailta. Tuontilihan
eettistä perustaa on puolestaan monta kertaa vaikeampi selvittää kuin
kotimaisen. Taloudelliset vaikeudet puolestaan lisäävät tilallisten
henkilökohtaisia ongelmia, jolloin eläinten hoidon laiminlyöntikin lisääntyy.
Lappalaisen kirjassa tulee esiin, että koska eläinten hyvinvointi parantaa myös
lihan ja maidon tuottavuutta, uusia ratkaisuja kehitetään jatkuvasti. Eläinten
elinolosuhteiden ja hyvinvoinnin parantaminen uusilla ratkaisuilla vaatii
kuitenkin investointeja, joihin tilallisilla ei ole varaa. Tilallisten
taloudellisia ongelmia lisää myös heidän heikko asemansa elintarviketuotannon
alkupäässä. Lappalainen tuo esiin, että vähittäiskauppa vie yhä vain suurempia
siivuja elintarvikkeiden hinnasta. Suomessa vähittäiskauppaa hallitsevilla
suuryhtiöillä Keskolla ja S-ryhmällä on myös niin paljon vaikutusvaltaa, että
ne pystyvät neuvottelemaan itselleen tuottajien kannalta epäedullisia
sopimuksia. Hankinnan ja logistiikan keskittyminen myös heikentää pienten
paikallistuottajien asemaa.
Keskustelussa jyrkistä ääripäistä kompromisseihin?
Tuotantoeläinten hyvinvointiin
vaikuttaa keskeisellä tavalla myös eläinten pitoa koskeva lainsäädäntö, johon
sisältyy niin Suomen eläinsuojelulaki kuin EU:n eläinten suojelua koskevat
direktiivit. Lappalaisen kirjasta käy ilmi, että eläinsuojelulain uudistamista
koskeva lakiesitys saattaisi arvion mukaan tulla käsittelyyn vuonna 2015.
Lainsäädäntöä ajatellen Lappalainen painottaa julkisen keskustelun tärkeyttä ja
median vastuuta tutkimustiedon esiin tuomisessa kansalaisille. Hän huomauttaa
myös, että eläintensuojelu on aiheena altis populistisille käsittelyille ja
poliitikkojen mielipiteet saattavat ajautua helposti ääripäihin.
En vastusta eläinten syöntiä
itsessään, mutta eläinten tehotuotanto on minusta iso eettinen ongelma.
Lihansyöntiin liittyy myös paljon ekologisia ongelmia, joiden vuoksi koen, että
lihansyönnin vähentäminen olisi erityisen tärkeää. Lappalainen ei kuitenkaan
käsittele kirjassaan maidon- ja lihantuotannon ekologisia vaikutuksia. Aiheesta
olisi ollut todella kiinnostavaa lukea, mutta näen sen myös menevän hieman
Lappalaisen näkökulman ohitse. Lappalaisen kirja käsittelee maidon- ja
lihantuotantoa myös hyvin leimallisesti Suomen näkökulmasta, kun taas maidon-
ja lihantuotantoon liittyvien ekologisten ongelmien käsittely vaatisi
mielestäni myös globaalin tason huomioimista. Lappalaisen kirjassa nousee
kuitenkin esiin tähän aiheeseen liittyvä keskeinen dilemma: Lappalaisen mukaan
eettiseltä kannalta olisi paras suosia naudanlihaa, mutta ympäristön kannalta
juuri naudanliha on kaikkein tuhoisinta.
Lappalaisen kirja on mielestäni
hyvä teos siinäkin mielessä, että toivoisin sen lievittävän liian usein
äärimmäisiin mielipiteisiin hakeutuvaa lihansyönti vs. kasvissyönti
-keskustelua. Lappalainen on itse lihansyöjä, mutta peräänkuuluttaa eettistä
tuotantoa, eläinten hyvinvointia ja ennen kaikkea lihansyönnin vähentämistä.
Olen päässyt kuulemaan monenlaisia kasvissyöntiä puolustavia puheita ja koen,
ettei muutosta tapahdu ihmisten syömisen jyrkällä moralisoinnilla ja vaatimalla
lihansyönnin totaalista lopettamista. Minulle syöminen ei ole vakaumus vaan
jokapäiväinen arkinen toimenpide ja minusta on naiivia väittää, että
lihansyönnissä olisi vain ja ainoastaan kyse moraalisesta valinnasta. Monille kyse
on ensisijaisesti arjesta ja sen toimivuudesta. Viime vuodenvaihteesta alkaen
olen vähitellen yrittänyt vähentää lihansyöntiäni varsinkin arkisilla
aterioillani. Tavoitteenani on, että lihasta tulisi minulle vähitellen
eräänlainen luksusruoka eli silloin kun sitä syön, olisin myös valmis maksamaan
enemmän siitä, että se on eettisesti tuotettua.
Lihan vähentäminen
ruokavaliossani ei ole kuitenkaan ollut kovin vaivatonta. Pohjimmiltaan kyse on
oikeastaan ollut kokonaan uudenlaisen ajattelutavan opettelemisesta, koska olen
kasvanut suunnittelemaan ateriani lihan ympärille. Vähitellen olen yrittänyt
eri lähteistä kerätä toimivaa arkisten kasvisruokalajien valikoimaa, josta
laitan jokapäiväisen ruokani. Olen ottanut selvää proteiininlähteistä ja
monesti kauppareissuni ovat pidentyneet merkittävästi, koska lähikaupastamme ei
saa mung-papuja, bataattia tai aina edes selleriä. Monesti koen nämä
toimenpiteet ylimääräiseksi vaivaksi, koska en ole erityisen innokas
ruoanlaittaja ja usein syöminen on minulle vain jokapäiväinen välttämättömyys.
Voin vain kuvitella, kuinka raskaalta syömistapojen muuttaminen olisi
työssä käyvälle perheenäidille. Koen, ettei ihmisten syömisiä pitäisi mennä
arvostelemaan, koska monesti kyse ei käytännössä edes ole moraalisesta
valinnasta vaan tapa selviytyä arjesta. Kun vaaditaan liian paljon ja se
tehdään rankalla syyllistämisellä, en ihmettele, että kiireinen ihminen ei
jaksa nähdä vaivaa. Kasvisruokapainotteiseen ruokavalioon siirtymisestäni on
tullut itselleni kuitenkin pääasiassa positiivinen kokemus, koska yritän olla
vaatimatta itseltäni liikaa ja arvostamaan pieniä askelia ja valintoja.
Nykyisin koen myös syöväni parempaa ruokaa, koska panostan sen tekemiseen ja
raaka-aineisiin enemmän.
-
Elina Lappalainen: Syötäväksi
kasvatetut. Miten ruokasi eli elämänsä (Atena 2012)
Sivumäärä: 355
Ihailen huolellisesti asettelemiasi sanoja.
VastaaPoistaLiha on aika keskeisessä osassa länsimaisessa ruokakulttuurissa. Ruokailutottumusten muutos edellyttäisi viime kädessä identiteetin muutosta. Pelkästään saarnaamalla sellaisen tuottaminen kulttuurissa on vaikeaa. Lihansyönti vähenee aikanaan hinnoittelun kautta, mutta tässä mennään, kuten Jack Reacher sanoisi, kovemman kautta. :-)
Soijarouhetta, -suikaleita tms. saa yleensä kaupoista aika hyvin. Tumman soijarouheen kuivapainosta puolet on proteiinia, vaaleassa hieman alle.
Minullakin tuon Lappalaisen kirjan kautta vahvistui ennestään käsitys siitä, että kyllähän lihansyönti tosiaankin vähenee välttämättäkin jonkin ajan kuluessa. Tuntuu, että jollain tasolla yritän tällä lihansyönnin vähentämisellä myös valmistautua tulevaan.
PoistaOlen vähitellen alkanut lämmetä tuolle soijalle, kun olen oppinut maustamaan sitä tarpeeksi. Proteiininlähteenä se kyllä on aika voittamaton, joten sitä voisi kokeilla enemmänkin. Linssit ovat uusin ihastukseni. Niihin tulee välillä ihan himo. :)
Olipa mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos siitä! En pidä itsekään mistään saarnas- ja syyttelyhengestä, vaan asiallisesta asioiden pohtimisesta: myös lihatuotannon suhteen.
VastaaPoistaHarmittaa, ne ääripäätä edustavat veget, jotka omalla syyllistämisellään ja joskus jopa suoranaisella jeesustella pilaavat kaikkien vegejen maineen. Kyseessä on kuitenkin tosiaan ääripää: löytyy sekasyöjistäkin vastaavasti sellaisia, joiden mielestä lihaa syömätön ihminen on lähes idiootti viherpiipertäjä-ituhippi. Kettutyttö. Vähättelynimiä on paljon.
Lappalaisen kirja vaikuttaa tosiaan asialliselta, jossa keskitytään faktoihin eikä jeesusteluun. Täytynee hankkia tämä kirja seuraavalla suomireissulla. :)
Soijatuotteetkaan eivät muuten ole ihan ongelmattomia. Itse en niitä käytä, vaikka vege olen.
Olepa hyvä. :)
PoistaOlen samaa mieltä, että syyllistäminen ja vähättely molemmin puolin on jotenkin todella turhaa eikä vie keskustelua mihinkään. Minusta olisi tärkeää, että ennen kaikkea julkinen ja poliittinen keskustelu aiheesta lisääntyisi ja sitä käytäisiin sillä tavalla epäpopulistisessa ja ennakkoluulottomassa hengessä, että kettutyöttelyistä ja "lihansyönti on murha" -argumenteista luovuttaisiin. Kiinnostaa kyllä kovasti, nouseeko tuo uuden eläinsuojelulain käsittely kuinka tapetille tulevina vuosina.
Tiedostan myös nuo soijaan liittyvät ekologiset ja eettiset ongelmat. Tarkoitukseni ei olekaan ruveta yhtäkkiä syömään hirveät määrät soijaa lihan korvikkeena vaan pyrkiä tasapainottelemaan eri syömiseen liittyvien valintojen välillä ja tehdä kompromisseja. Soija on vain yksi pieni osa ruokavaliotani. Enhän ole luopunut vielä maitotuotteistakaan, vaikka ne sinällään eivät ole sen eettisempiä kuin lihakaan.
Ajattelin lähinnä soijatuotteiden kiistanalaisia terveysvaikutuksia.
Poistahttp://www.aitoterveys.fi/Soija.php
Nämä ovatkin vähän uudempaa tietoa. Kiitos hyödyllisestä linkistä!
Poista