10.6.
Rakas päiväkirjani, olen tavannut ihanan miehen. Hän on hellä, komea ja
fiksu. Oikeastaan onni, että kohtalo heitti meidät yhteen vasta nyt: minua
hävettää kun vain ajattelenkin, että hän olisi nähnyt minut pari vuotta sitten,
sen kypsymättömän ja lapsellisen abin. Hänen nimensä on Petri Tamminen ja hän
on kirjailija. Kirjailijat ovat ihania. Eivät tietenkään kaikki, monet heistä
luulevat itsestään liikoja ja esiintyvät esim. televisiossa, mutta Petri on
ihana. (Petri Tamminen: Erään ihailijan päiväkirjasta)
Viime helmikuussa Tampereella
järjestetyillä Elävän kirjallisuudenfestivaaleilla kävin kuuntelemassa novellipotpuria, jossa osa Taskunovellit -kokoelman kirjoittajista
luki vuorollaan otteen omasta novellistaan. Tilaisuudesta muotoutuikin
ainutlaatuisen riemukas, kun kuuntelemaan hiljentynyt yleisö ja muut
kirjailijat purskahtivat hillittömään nauruun Petri Tammisen lukiessa omaa
novelliaan ”Erään ihailijan päiväkirjasta”. Tammisen itseironia on
hauskuudessaan voittamaton. Novellin kertoja on rakastunut kirjailija Petri
Tammiseen, ja hänen ylistyssanansa kirjailijan taidoille ovat vuolaat: ”Olen
lukenut kaikki hänen romaaninsa ja tiedän, että jonakin päivänä ne vielä
palkitaan ansioidensa mukaan, mutta syvällä sisimmässään hän on lyyrikko.”
Tammisen novelli pääsikin todellisiin oikeuksiinsa kirjailijan itsensä
lukemana.
Vilja-Tuulia Huotarisen
toimittama novellikokoelma Taskunovellit
koostuu kahdestatoista lyhyestä noin kymmenen sivun mittaisesta novellista.
Kokoelman kirjoittajiksi on saatu kerättyä mielenkiintoisen värikäs joukko.
Nimekkäimpiä kokoelman kirjoittajia lienevät Petri Tammisen lisäksi esimerkiksi
Riku Korhonen, Tuomas Kyrö ja Sirpa Kähkönen. Mielenkiintoista oli myös päästä
lukemaan novellit Eino Santaselta ja Ville Hytöseltä, jotka ovat enemmän
kunnostautuneet runoilijoina kuin prosaisteina. Mukavana lisänä kokoelmasta
löytyy myös Tommi Musturin sarjakuvanovelli. Jäin kuitenkin kipeästi kaipaamaan
kokoelman toimittajan Vilja-Tuulia Huotarisen esipuhetta, jossa olisi voitu
avata hieman enemmän kokoelman taustoja. Minua jäi kiinnostamaan, miksi
tällainen teos on haluttu tehdä, millä tavalla sen kirjoittajat ovat
valikoituneet ja minkälaisia ohjeita kirjoittajille on annettu esimerkiksi
novellien pituuden suhteen.
Mitään erityistä yhtenäistä
teemaa Taskunovelleilla ei näyttäisi
olevan. Aiheet ja tyylit vaihtelevat paljon. Kuitenkin lähes jokaisessa
novellissa tuntui olevan jotain hyvin suomalaista. Moni novelli selkeästi
ironisoi suomalaista yhteiskuntaa ja perinteikästä suomalaista mielenmaisemaa.
Jotkut novellit kuvasivat suomalaisuutta turhankin tutulla tavalla, kun taas
toiset toivat sitä mielenkiintoisella ja tuoreella tavalla esiin. Yksi
suosikkinovelleistani oli Rosa Meriläisen ”Pieni naiskaartilainen”, joka sijoittuu
Tampereelle sisällissodan aikaan. Näkökulma on tyttärensä kanssa kirkkoon
piiloutuneen punaisen äidin, jonka hätä ehtii riipaisemaan syvältä muutamankin
sivun aikana.
Lyhyys toi novelleihin
mukavaa napakkuutta. Koska tekstimäärä on hyvin rajallinen, novellit tuntuvat
keskittyvän vain yhteen ideaan tai teemaan. Tekstimäärän vähäisyys on varmasti
kirjailijalle haaste, mutta monien novellien kohdalla pieneen tilaan on saatu
särmikkäästi tiivistettyä se kaikkein olennaisin ja koskettavin. Omaan makuuni
novellien taso vaihteli kuitenkin paljon. Esimerkiksi Tuomas Kyrön novelli
”Kaksijakoinen Raimo” käsitteli lihavuutta mielestäni aivan liian
yksioikoisesti ja makaaberin liioitellusti. Novellista puuttui kokonaan se hienovaraisuus,
joka on novellistiikan lajissa kauneinta ja kutkuttavinta. Petri Tammisen ja
Rosa Meriläisen novellien lisäksi ihastuin erityisesti Anu Holopaisen novelliin
”Yksi kaksi kolme neljä viisi NYT!”. Novellissaan Holopainen on onnistunut
tavoittamaan lapsuuden, kesän ja maaseudun ihanan hentoina ohimenevinä välkkeinä.
Kaksi ystävystä kokevat päivän aikana onnea, pelkoa ja pilkahduksen jostain
aivan uudesta tunteesta ja yhteydestä, jolle ei ole vielä edes nimeä. Tiina
Raevaaran novelli ”Puutarhurin tyttäret” on puolestaan piristävän erilainen
novelli kokoelman muiden novellien keskellä. Olen aikaisemmin ihastunut Raevaaran
kummallisiin ja unenomaisiin todellisuuksiin lukiessani hänen
novellikokoelmansa En tunne sinua
vierelläni. ”Puutarhurin tyttärissä”
on samaa kauniin vinksahtanutta tunnelmaa kuin hänen kokoelmassaankin ja on
siten ehtaa Raevaaraa.
-
Taskunovellit (toim. Vilja Tuulia
Huotarinen; Karisto 2013)
Kirjoittajat: Anu Holopainen,
Ville Hytönen, Riku Korhonen, Tuomas Kyrö, Sirpa Kähkönen, Laura Linstedt, Rosa
Meriläinen, Tommi Musturi, Tiina Raevaara, Eino Santanen, Petri Tamminen, Taija
Tuominen.
Sivumäärä: 137
Minustakin nämä ovat sopivan lyhyitä, jotkut ehkä liiankin :)
VastaaPoistaArvostan kiteyttämisen taitoa, mutta totta on, että joissakin tämän kokoelman novelleissa se ei ollut ihan yhtä taidokasta kuin toisissa. Toisaalta keskeneräisyyden tuntua minulle ei jäänyt mistään novellista, mutta ehkä hätäisyyden tunne useammastakin.
Poista