Device 6 (Simogo 2013)
Sivumäärä: 137 Mt
-
Mieheni sai joululahjaksi uuden
lelun eli iPad Airin. Joululoman aikana siihen latailtiinkin sitten jos
minkälaista applikaatiota, mutta varsinkin yksi erottui ylitse muiden. Ruotsalaisen
Simogon Device 6:ä markkinoidaan pelinä, mutta oikeastaan kyse on kirjan ja
pelin synteesistä. Ehkäpä juuri siitä, mitä kirja voisi tulevaisuudessa olla? Nyt
en ole julistamassa painetun kirjan tuhoa vaan inspiroitunut siitä, mitä uutta
tablettien ja lukulaitteiden kaltainen teknologia voisi tuoda kirjalliseen
ilmaisuun.
Device 6 on interaktiivinen lukuelämys, joka koostuu tekstin lisäksi kuvista, videoista ja äänestä. Teksti muodostaa kuitenkin applikaation perusrungon ja kirjan tavoin se on jaettu lukuihin. Anna herää eristyneellä saarella sijaitsevasta linnasta ilman muistikuvia siitä, miten hän on paikalle päätynyt. Hän alkaa tutkia ympäristöään ja törmää mitä ihmeellisimpiin esineisiin ja laitteisiin. Vähitellen Anna alkaa ymmärtää, että häntä testataan jotakin varten. Tekstin funktio ei ole Device 6:ssä pelkästään rakentaa taustatarinaa applikaation interaktiivisille osuuksille vaan tekstiä käytetään myös tilallisten ulottuvuuksien luomisessa. Pelin suunnittelijat luonnehtivat tekstiä kartaksi, jonka avulla lukija voi seurata Annan etenemistä mysteerisellä saarella. Tekstin asettelu ottaa hauskalla tavalla huomioon tabletin mahdollisuudet eli sen, kuinka lukija voi skrollata sivua alas ja sivulle. Teksti tekee mutkia, kääntyy, nousee ylös ja laskeutuu takaisin alas. Lukijan on käänneltävä laitetta käsissään sen mukaisesti.
Tekstin lomaan on tuotu mukaan
kuvia, videoita ja ääntä hillitysti. Device 6:issä parasta onkin koko
kokonaisuuden hienovaraisuus. Applikaatio onnistuu tuomaan lukuelämykseen
jotain aivan uutta kuitenkaan pilaamatta sitä, mikä on lukemisen ydin, eli
riistämättä lukijalta mahdollisuutta käyttää omaa mielikuvitustaan. Esimerkiksi
kuvia voi katsella applikaatiossa ”ikkunoiden” läpi. Device 6:in
”tekstisivussa” on ikään kuin reikiä, joiden takana on kuvia. Ikkunoiden kautta
voi yleensä kuitenkin nähdä vain osan kuvasta. Skrollatessa eteen, taakse tai
sivulle, ikkuna siirtyy uuteen kohtaan kuvaa. Kuvia ei siis voi tarkastella
kokonaisuudessaan. Kuvat eivät esitäkään tarinaa visuaalisessa muodossa ja
siten riistä lukijalta mahdollisuutta kuvitella tarinaa mielessään vaan
pikemminkin juuri ruokkivat mielikuvitusta, näyttävät välähdyksiä ja luovat
tunnelmaa. Myös äänen käyttö on hienovaraista, harkittua ja ajoitettua. Äänet
eivät ole kovia tai läpitunkevia niin, että ne häiritsisivät itse lukemista.
Kuvien tavoin ne tuovat tarinaan elämyksellisyyttä ja rakentavat omintakeista
tunnelmaa.
Device 6:n interaktiivinen osuus
rakentuu siitä, että päästäkseen tarinassa eteenpäin lukijan on ratkaistava erilaisia
arvoituksia ja koodeja. Luimme mieheni kanssa Device 6:iä ääneen toisillemme ja
ratkaisimme arvoituksia yhdessä. Lukutapamme osoittautui todella hauskaksi
yhteiseksi tekemiseksi. Arvoitukset olivat suhteellisen helposti ratkaistavissa,
mutta kuitenkin sen verran hankalia, että ratkaisun keksiminen aiheutti mukavan
onnistumisen tunteen.
Mikä Device 6:ssä eniten vetosi oli ennen kaikkea applikaation tyylikäs ilme ja kiehtova tunnelma. Interaktiivisuuden kautta applikaatioon on onnistuttu rakentamaan metatasoja, jotka tekevät myös lukijasta ikään kuin yhden tarinan henkilöhahmon. Tarinaa ja tunnelmaa rakentaessa on osattu hyödyntää myös sitä seikkaa, että kyseessä on aivan uudenlainen sovellus, jonka olemusta käyttäjä ei osaa valmiiksi kategorisoida tai määritellä. Fiktio onnistui kurkottamaan kätensä näytöltä kotisohvalleni, kun tajusin oikeasti kummastelevani hieman pelonsekaisin tuntein, mistä tässä on todella kysymys ja mitä karmivuuksia applikaatiosta lopulta paljastuu. Kokonaisuutena ja elämyksenä Device 6 olikin hämmästyttävä, mutta kirjallinen ilmaisu ei ole kovinkaan ihmeellistä eikä tarina itsessään erityisen omintakeinen. Sisällön tuottamisessa on ammennettu runsaasti erilaisista populaarikulttuurisista lähteistä, todennäköisesti hyvinkin tarkoituksellisesti. Graafisessa ilmeessä on paljon agenttielokuvien alkuteksteistä tuttua sävyä. Tarina on ammentanut vakoiluromaanien ja trillerien lisäksi mm. kirjasta Liisa Ihmemaassa. Kuva- ja äänimaailmassa yhdistyvät ainakin televisiosarjat Lost, Prisoner ja Twin Peaks. Intertekstuaaliset viittaukset eivät itsessään ole välttämättä heikkous ja itse esimerkiksi ihastuin kovasti Twin Peaks -tunnelmaa hakevaan äänimaisemaan. Itse tarina tuntui kuitenkin siltä kuin olisi haluttu pujahtaa sieltä, mistä aita on matalin eli versioida jotain jo olemassa olevaa.
Device 6:n ilmeisenä heikkoutena
on myöskin se, että ainakin näillä näkymin applikaatio on saatavilla ainoastaan
Applen valmistamiin tabletteihin ja puhelimiin. Applikaation hinta on myös
hieman tyyriimpi kuin useimpien pelien eli vajaat neljä euroa. Toisaalta
vakuutan, että elämys on hintansa arvoinen silläkin uhalla, että applikaatio on
ainakin omalla kohdallani todennäköisesti kertakäyttöinen. Kun elämys on koettu
ja arvoitukset ratkaistu, en usko että Device 6:llä on enää toisella kertaa
erityistä annettavaa.
En ole niin perehtynyt puhelin- ja tablettiapplikaatioiden maailmaan,
että voisin varmasti sanoa, että Device 6 olisi ainoaa laatuaan. Toivon
kuitenkin, ettei se ainakaan jäisi sellaiseksi. Tällaisten uudenlaisten
kirjojen mahdollisuudet tuntuvat aika rajattomilta, jos vain löytyy rahoitusta,
sillä laadukas applikaatio vaatii todennäköisesti monenlaista osaajaa. Jos
applikaation kirjallinen ilmaisu olisi lisäksi hyvän romaanin tasoa, elämys ei
välttämättä jäisi kertakäyttöiseksi. Nyt saattaisi olla siis varsinkin
kirjailijoiden ja kustantajien aika herätä horroksesta.
Device 6 -traileri
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti on aina iso ilo.