Irja Rane: Naurava neitsyt.
Triptyykki. (WSOY 1996)
Sivumäärä: 406
-
Luin Irja Ranen Nauravan neitsyen lukupiirikirjana.
Ranen teos ei herättänyt lukupiirissämme täysin varauksetonta ihailua, mutta
tunnistimme kuitenkin sen ansiot. Naurava
neitsyt on eräänlainen kotimaisen kirjallisuuden unohdettu helmi. Se on
taitavasti kirjoitettu haastava historiallinen romaani, joka voitti
ilmestymisvuotenaan 1996 Finlandia-palkinnon. Sittemmin kirja niin kuin
kirjoittajansakin on tuntunut vaipuvan unohduksiin. Nauravan neitsyen lisäksi Ranelta
on julkaistu vain kaksi muuta romaania.
Nauravan neitsyen alaotsikko ”triptyykki” on selkeä avain romaanin
rakenteeseen. Triptyykkihän on kolmiosainen maalaus, johon kuuluu iso keskikuva
ja sitä ympäröivät kaksi pienempää kuvaa. Triptyykin tavoin Naurava neitsyt koostuu kolmesta
erillisestä ja eripituisesta kertomuksesta. Ensimmäinen tarina sijoittuu
1300-luvun Ranskaan Lakson kylään. Nahkurin leski Lydia on laitettu tuomareiden
eteen kertomaan parin vuoden takaisten tapahtumien sarjaa, jonka seurauksena
hänet on vangittu kerettiläisenä. Romaani jättää monia asioita, kuten Lydian
vangitsemisen syyn, hämärän peittoon antaen lukijan omille tulkinnoille runsaasti
tilaa. Lydian tarinan salaperäisyys kulminoituu Neitsyt Marian kuvaan, jonka
Lydian joesta pelastama lippaantekijä Johannes maalaa. Lydian kertomus on kolmesta
osiosta pisin ja ikään kuin taustoitus kahdelle seuraavalle osiolle. Se
näyttäisikin edustavan romaanin muodostamassa triptyykissä keskikuvaa, jota
kaksi sivukuvaa jollain tavoin tukevat tai kommentoivat.
Toinen kertomus sijoittuu samaan
aikaan kuin edellinenkin ja sivuaa myös samoja paikkoja ja tapahtumia. Sen
kertojana on kirkon virkamies Bartholomeus, nihilisti ja juonittelija, joka
muistelee nuoruutensa matkoja kirkon asioilla. Vanhan ja nuoren miehen äänet
sekoittuvat tarinassa tuoden siihen erilaisia merkityksen ja näkökulman tasoja.
Kolmas kertomus puolestaan sijoittuu 1930-luvun alun ja natsien valtaannousun
värittämään Saksaan. Rehtori Klein kirjoittaa kirjeitä pojalleen ja pohtii
lohduttomin mielin yhteiskuntaa ja uskoa. Sekä Bartholomeuksen että rehtori
Kleinin elämää on määrittänyt keskeisellä tavalla kohtaaminen samaisen neitsyen
kuvan kanssa, joka ensimmäisessä kertomuksessa saa alkunsa.
Totesimme lukupiirissämme, että
Ranen romaani on haastava teos. Kolme erillistä kertomusta eivät kytkeydy
selkeällä tavalla toisiinsa ja varsinkin kolmas, 1930-luvulle sijoittuva
kertomus tuntui kahteen muuhun nähden irralliselta. Romaanin keskeinen idea tai
juju tuntui jäävän kaikille lukupiiriläisille hieman hataraksi ja
epämääräiseksi. Epäilimme kirjan vaativan useampaa lukukertaa. Haastavuutta
romaaniin tuo myös Lydian osion koukeroinen, historiallista autenttisuutta
tavoitteleva kerronta. Toisaalta kerronta liittyy myös Nauravan neitsyen ilmeisimpiin ansioihin. Vaikka Naurava neitsyt ei ollut minulle
erityisen vaikuttava lukukokemus, historiallisena ajankuvana se on kieltämättä
mielenkiintoinen ja huolella tehty. Keskiajan tunnelma tihkuu sivuilta
tukalana, raakana ja tiukan uskonnollisena. Kertomukset ovat muodoiltaan
puhetta, päiväkirjamerkintöjä tai kirjeitä, mikä omalta osaltaan rakentaa
teokseen autenttisuuden tuntua.
- Mutta näithän sinä Hänet,
silmästä silmään sinä Hänet vuorella näit, sanoin ja madalsin ääntäni, ettei
kukaan olisi meitä kuullut.
- En tiedä, Lydia, en tiedä.
Ehken oli se vain unissakulkevaisten harhaa ja silmäini kipeyttä. Niin paljon
muuttuu kaikki ja unikin kuluu puhki kuin pergamentti, jota liiaksi
karvutetaan. Minun sormeni eivät muotoa löydä ja on kuin niistä olisi mennyt
tunto, kun olen ne asettanut frouvan tahdon alle. Ja se mitä muut mestarit
puhuvat, harhauttaa entisestään. Sillä jokaisen viivan sitoo sääntö ja jokaisen
värin määrää laki ja jokaisen vaipan laskokseen on kuljetettava Pyhän kirkon
sana. Hulluudesta olemme aloittaneet, Lydia, tahi ainakin hulluuteen joudumme,
se on ainoa totuus, jonka näen selvästi.
Olen jo jonkin aikaa yrittänyt
löytää jotain kokoavaa sanottavaa Nauravasta
neitsyestä, mutta romaani tuntuu pakenevan kaikkia määrittely-yrityksiäni.
Triptyykki-metafora viitoittaisikin käsittelemään Nauravan neitsyen kolmea eri tarinaa pikemminkin temaattisesti
toisiinsa kytkeytyvinä itsenäisinä kuvina kuin johdonmukaisen ja juonellisen
kertomuksen osina. Tarinoita yhdistäviä teemoja ovat ainakin uskonto ja valta,
jotka myös kietoutuvat tosiinsa. Nauravasta
neitsyestä tuntuu löytyvän kahdenlaista uskontoa: sitä, johon takertua ja
se, jolla hallita. Mistä milloinkin on kyse, jää toisinaan arvoitukseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti on aina iso ilo.