Ajattelen usein tätä kuvaa, olen ainoa joka sen vielä näkee enkä
koskaan puhunut siitä. Siinä se on, hiljaisuutena keskellä, lumoavana. Se on
kaikista kuvistani se josta minä eniten pidän, se josta minä itseni tunnen, se
on ilo minun silmilleni.
Ensimmäinen kosketukseni Duras’n
teksteihin oli Duras’n käsikirjoittama ja Alan Resnais’n ohjaama elokuva Hiroshima, rakastettuni (Hiroshima mon amour 1959). Pidän elokuvista,
joissa käsikirjoitus on vahvassa roolissa, ja Hiroshimassa kahden päähenkilön välisen dialogin rytmi on upea. Marguerite
Duras (1914-1996) oli ranskalainen kirjailija ja elokuvaohjaaja. Monet Duras’n
romaanit sisältävät omaelämäkerrallisia aineksia, ja myös Rakastajaa voi kuvata omaelämäkerralliseksi romaaniksi. Kuten sen
päähenkilö, myös Duras vietti lapsuutensa Ranskan Indokiinassa (nykyinen
Vietnam) ja hänellä oli suhde itseään vanhempaan kiinalaiseen mieheen. Duras
käsittelee teksteissään muun muassa kiellettyä rakkautta, sotaa, muistoja ja
traumaa. Kaikki nämä teemat ovat enemmän tai vähemmän läsnä myös Rakastajassa.
Rakastaja on pieni kokoelma assosiatiivisesti toisiinsa nivoutuvia
muistikuvia kertojan eli nimeämättömän tytön elämästä Ranskan Indokiinassa ja
myöhemmin Ranskassa. Kehyskertomuksena on kertojan viidentoista ikäisenä kokema
suhde vanhempaan kiinalaiseen mieheen. Kerronta poukkoilee kiinalaiseen mieheen
liittyvistä muistoista toisenlaisiin muistoihin kertojan perheestä, lapsuudesta
ja nuoruudesta. Kertojan perhesuhteet ovat hankalat. Kertojan lisäksi äidistä
ja kahdesta veljestä koostuva perhe elää väkivaltaisen ja arvaamattoman
isoveljen varjossa. Leskeytynyt äiti yrittää epätoivoisesti pitää köyhää
perhettä pystyssä ja suojelee esikoistaan kahden muun lapsen kustannuksella.
Duras’n kerronta soljuu vapaasti
muistoista, mielikuvista ja ajatuksista toiseen. Siirtymät ovat assosiatiivisen
sattumanvaraisia mutta romaani on kuitenkin selkeästi ja kauniisti kirjoitettu.
Sivuja ei ole paljon, joten tietty juonettomuus ei hankaloita lukemista. Jos
romaani olisi pidempi, eri osioiden irrallisuus saattaisi muuttua puuduttavaksi
ja asioiden välisiä yhteyksiä olisi vaikeampi rakentaa. Rakastaja on kuitenkin lyhykäisyydessään sopivan yksinkertainen
tarina ja käsittelee vain muutamia teemoja ja henkilöhahmoja.
Tytön ja kiinalaisen miehen
väline suhde on hämmentävä ja jotenkin kaunis kaikessa karuudessaan. Tytön
nuoruus ei synnytä lolitamaisen ahdistavaa hyväksikäytön tunnelmaa. Tyttö onkin
harvinaisen kypsä ja hieman pikkuvanha. Hän tuntuu suhtautuvan jopa uteliaalla
ja älyllisellä mielenkiinnolla kiinalaiseen mieheen ja tämän jumaloivaan
rakkauteen. Tuntuu kuin tytön ajatukset kypsyisivätkin paljon aikaisemmin kuin
hänen haparoivat ja hukassa olevat tunteensa.
Minä katsoin mitä hän teki minulle, miten hän käytti minua hyväkseen
enkä minä ollut koskaan tullut ajatelleeksi että niin saattoi tehdä, se oli
enemmän kun uskalsin toivoa ja sopusoinnussa ruumiini tarkoituksen kanssa.
Minusta oli tullut hänen lapsensa. Hänestäkin oli tullut minulle jotain uutta.
Rakastaja tematisoi mielenkiintoisella tavalla myös muiston
rakentumista. Se tuo esiin, kuinka muisto ja ajan kuluessa rakentuva elämän
kokonaiskuva sekoittuvat toisiinsa ja kuinka muistosta tulee yhdellä kertaa
sekä silloisten mielikuvien että myöhemmin syntyneiden käsitysten sulautuma.
Kertoja tarkastelee muistojaan usein kuvina, itsensä ulkopuolelta kuin katsoisi
elokuvaa. Välillä hän taas on nahkansa sisällä, tarkkailee aistimuksia ja
havaintoja silloisilla silmillään ja liittää niihin nykyisen minänsä näkemyksiä
menneestä. Tavallisesti tällainen nykyhetkestä menneeseen suuntautuva retrospektiivinen
kerronta pyrkii häivyttämään kerrontahetken ja muistetun hetken välisen
etäisyyden. Kertoja eläytyy kertomaansa niin kuin hän voisi palata silloisen
minänsä nahkoihin ja kertoa, mitä hän silloin näki ja tunsi. Rakastajassa kertojan ja hänen
kertomiensa tapahtumien välistä etäisyyttä ei edes yritetä häivyttää, mikä tuo
romaanin omanlaisensa tunnelman. Romaanista ei puutu tunteita, mutta kertoja ei
eläydy niihin vaan selittää niitä. Hän avaa tunteita ja mielikuvia, silloista
minäänsä, ja kääntelee niitä edessään. Toisaalta kerronta ei ole myöskään
analyyttisen kylmää, sillä lukija on kuitenkin joka tapauksessa keskellä
yksityistä muistoa. Tunteet ovat yhtä vahvoja, ahdistavia ja kauniita; niitä
vain tarkastellaan etäältä, turvallisen matkan päästä.
Joka ilta ennen nukkumaan menoa minä kampaan hiukset ja punon letit
uudestaan kuten äiti on opettanut. Hiukset on raskaat ja taipuisat, ne tekevät
kipeää, kuparinruskea massa valuu ristiselkään saakka. Ihmiset hokevat että se
on kauneinta mitä minulla on ja minä ymmärrän ihmisten tarkoittavan etten minä
ole kaunis. Leikkautin suurenmoiset hiukseni kaksikymmentäkolmevuotiaana
Pariisissa, viisi vuotta äidistä erottuani. Sanoin: leikatkaa. Hän leikkasi.
Koko komeus yhdellä sipaisulla, työmaa siistiksi, kylmät sakset vain kaulaa
koskettivat. Letit putosivat lattialle. Minulta kysyttiin halusinko ne mukaan,
ne luvattiin kääriä pakettiin. En halunnut. Enää minulle ei sanottu että
minulla oli kauniit hiukset, tarkoitan ettei koskaan hoettu sillä tavoin kuin
ennen leikkaamista. Sanottiin mieluummin: onpa kaunis katse. Eikä hassumpi
hymykään.
-
Marguerite Duras: Rakastaja
(Otava 1987)
Alkuteos: L’amant
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
1984
Suomentaja: Jukka Mannerkorpi
Sivumäärä: 121
Tämä on ihana kirja kaikessa pienuudessaan, upea. Pitäisi lukea joskus uudestaan, edellisestä kerrasta on ihan liian pitkä aika.
VastaaPoistaApua, siitä on jo viisi vuotta. Miten tästä onkaan jäänyt niin vahvat muistot...
Olen aivan samaa mieltä, kaunis ja upea. Suosittelen lämpimästi myös tuota mainitsemaani Duras'n elokuvaa "Hiroshima, rakastettuni", jos se ei ole vielä tiellesi sattunut.
Poista