Mielenkiintoni herättänyt uudehko
kustantamo Paasilinna julkaisi tänä vuonna aiemmin suomentamattomalta
ruotsalaiselta Ellen Mattsonilta hänen kahdeksannen romaaninsa. Kirjailijan
romaanit sijoittuvat usein historiallisiin ajankohtiin, ja niin myös Tähden takaa sijoittuu 1930-luvun
Hollywoodiin. Romaani on fiktiivinen tarina Hollywoodin kulta-ajan
tähtinäyttelijästä Greta Garbosta. Ruotsalainen näyttelijätär oli tunnettu
erakko-luonteestaan ja vetäytyvyydestään. Myös Tähden takaa -romaanissa Garbo on mysteeri, josta hänen
seuraneitinsä Vendela Berg haluaisi malttamattomasti päästä selville. Vendela
Berg on romaanin kertoja ja fiktiivinen hahmo, joka elää lähempänä Garboa kuin
kukaan muu mutta ei silti pääse tarpeeksi lähelle nähdäkseen, kuka Garbon
tähtikuvan takana todella on.
Sinä haluat tietää kuka minä olen, mutta et saa. En ole samanlainen
kuin muut naiset tai samanlainen kuin muut miehet. Olen hyvin omituinen
ihminen. Jonakin kauniina päivänä minä kerron teille, kuka oikeasti olen, ja
silloin te hätkähdätte. Hupsista, te sanotte, ajatella, voihan peijakas!
Tähden takaa kertoo Greta Garbon ja Vendelan arjesta tiuhaan
vaihtuvissa huviloissa ja hotellihuoneissa. Vendelan ja Gretan elämä on
rajoittunutta ja kaukana glamourista. Garbo kammoaa julkisuutta ja hautautuu
vaihtuvilla peitenimillään talojensa ja hotellihuoneidensa syvyyksiin. Vendelan
tehtävä on pitää toimittajat ja fanit loitolla, joskus jopa esiintyä
vale-garbona eli houkutuslintuna toimittajien parvelle hotellin edessä, kun
näyttelijätär livahtaa ulos uuden miesystävänsä kanssa. Garbo kuvataan
romaanissa masentuneena ja elämäänsä tylsistyneenä näyttelijättärenä, joka
kaipaa toistuvasti takaisin Ruotsiin mutta pysyy Hollywood-tähteytensä vankina
vielä silloinkin, kun hänen monivuotinen sopimuksensa tuotantoyhtiön kanssa
raukeaa. Kuvaus jumalaisesta Hollywood-näyttelijästä häkkilintuna, valheellisen
tähtikuvansa kuoreen suljettuna masentuneena tyttönä on kovin tuttu kaikista
Marilyn Monroe –tarinoista. Sikäli koin romaanin toistavan samaa vanhaa
Hollywood-tragediaa. Garbo vihaa näyttelemiään naishahmoja ja tuntee tuskaa siitä,
että ihmiset kuvittelevat hänet toisenlaiseksi kuin hän todellisuudessa on.
Kuitenkin todellinen Garbo on salaisuus, jota näyttelijätär kieltäytyy
paljastamasta ja jonka olemassaoloa aloin romaanin kuluessa epäillä. Ehkä ei
olekaan enää mitään aitoa Garboa, vain elokuvatähden kaunis kuori.
Tähden takaa antaa erilaisen kuvan Hollywoodista kuin aikaisemmin.
Glamouria romaanissa ei ole, mutta ei myöskään samanlaista brutaaliutta ja
kaoottisuutta kuin esimerkiksi Joyce Carol Oatesin Blondissa.
Romaani ei sijoitu keskelle tähtipölyä vaan Hollywoodin reunamille, yksinäisiin
ja eristäytyneisiin kolosiin, joissa Garbo kaipaa Ruotsiin, muistelee
edesmennyttä mentoriaan, ruotsalaista elokuvaohjaaja Mauritz Stilleriä, tai
sitten vain tapansa mukaan vaikenee ja kätkeytyy itseensä. Hollywoodin
todellisista henkilöistä Stillerin lisäksi romaanissa esiintyy muun muassa
Greta Garbon vastanäyttelijä ja maanmies Nils Asther, johon näyttelijällä on
lämpimän ystävyyden ja rakkauden välimaastoon vaipuva suhde. Romaanin viehätys
on yksittäisissä kohtauksissa ja hienosti muotoilluissa vuorosanoissa. Se on
seesteinen, hiljaisten hetkien teos Hollywoodin räiskeen reunalla.
Seuraavien vuosien aikana ihmiset kyselivät minulta jatkuvasti,
millainen hän oli, kaikki jotka tapasin. Ja minä sanoin että hän oli ihan
tavallinen södermalmilainen tyttö, että hän oli ihmeellinen, ettei ollut toista
hänen kaltaistaan, että hän oli arvoituksellinen, lintu toisesta avaruudesta,
kylmä ja yksinäinen tähti, että hän eli taiteelleen, että hän piti hiihtämisestä,
rakasti silliä ja perunoita, että Hollywood ei ollut muuttanut häntä lainkaan,
että hän oli pohjattoman melankolinen, että hän oli lämmin, kylmä, yksinäinen,
kuin kuka tahansa, että hän kävi mielellään Gröna Lundissa, että maailman
kaikki murheet kuvastuivat hänen silmistään, ja mitä ikinä sanoinkin, se oli
totta, ja mitä ikinä sanoinkin, ihmiset uskoivat. ”Hän pitää kamelioista”,
sanoin, mutta olisin ihan yhtä lailla voinut valita neilikat, sinikellot,
jonkin harvinaisen orkidean.
Tähden takaa -teoksen kiehtovin hahmo ei kuitenkaan ollut Greta
Garbo vaan Vendela. Menneisyyttä vailla oleva Vendela, joka ei ole kukaan,
mutta joka on silti romaanille ja lukijalle kaikki. Ilman Garbosta kertovaa Vendelaa,
ei olisi myöskään Garboa. Vendela on kuin harmaa varjo Garbon helmoissa. Hän
toteuttaa tämän jokaisen toiveen, kulkee koiranpentumaisesti tämän perässä ja
jättäytyy matkasta, kun kokee, ettei häntä enää kaivata. Vendela on myös
vale-garbo. Omien sanojensa mukaan hän on täysin samanlainen kuin Greta, mutta
päinvastoin. Greta ja Vendela ovatkin toisikseen muuttuvat vastakohdat: kumpikin
on sekä kaikki että ei kukaan.
Vendela ihailee Garboa
varauksettomasti, mutta hänen ihailunsa kohteena ei ole Hollywoodin luoma tähti
vaan todellinen Garbo, jonka hän toistuvasti epäonnistuu näkemään. Hän laatii
mielessään luonnehdintoja tähtinäyttelijän haluista ja tykkäämisistä, mutta
kaikki ovat lopulta Vendelan itsensä luomaa kuvaa. Aito Greta Garbo livahtaa
toistuvasti hänen hyppysistään. Vendela toteaa, ettei hän ole kiinnostunut
elokuvista vaan totuudesta. Tosiasiassa häntä tuntuu vetävän puoleensa se,
missä elokuva ja todellisuus kohtaavat. Seuratessaan Garbon ja Nils Astherin
romanssia Vendela tarkkailee heidän jakamiaan hetkiä kuin elokuvan kohtauksia
ja rakastaa heitä niin kuin elokuvien hahmoja rakastetaan pidäkkeettömästi ja
antaumuksella, ja kuitenkin välimatkan päästä.
Peter von Bagh kertoo Greta
Garbosta teoksessaan Tähtien kirja (Otava
2006): ”Garbon ’halu olla yksin’ oli hänen legendansa olennainen keskus, jolla
oli elokuvissa aivan täsmällinen sisältönsä. Garbo oli yksinkertaisesti yksin
silloinkin kun oli jonkun kanssa.” Ellen Mattsonin kirja kuvaa Garboa
näyttelijättärenä, joka ei lopulta ollut olemukseltaan kovin kaukana siitä,
millä tavalla hän näytteli. Romaanissa viitataan muutamia kertoja siihen,
kuinka Garbo ei oikeastaan edes osannut näytellä ja juuri Garbon tavasta
kavahtaa esillä olemista ja kaivautua yksinäisyyteensä muotoutuikin hänen
tähteytensä ydin. Ehkä elämän elokuvallisuutta metsästävä Vendela saa
pakkomielteen Garbon salaperäisestä ja yksinäisyyteen käpertyvästä hahmosta,
koska sama mysteeri, jonka hän näkee todellisuudessa, saa hänet lumoutumaan
Garbosta myös valkokankaalla.
-
Ellen Mattson: Tähden takaa
(Paasilinna 2013)
Alkuteos: Vinterträdet
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
2012
Suomentaja: Laura Jänisniemi
Sivumäärä: 390
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti on aina iso ilo.