Yksi askarruttavimmista
lukuelämyksistäni on ollut Carson McCullersin romaani Yksinäinen
sydän (The Heart is a Lonely
Hunter), johon viitataan myös Joh Travoltan tähdittämässä vuonna 2004
ilmestyneessä elokuvassa A Love Song for
Bobby Long. Siinä
Travoltan hahmo Bobby Long toteaa McCullersin teoksesta: ”This is stories of
misfits, invisible people. It’s beautiful.” Minua jotenkin kiehtoo ajatus
näkymättömistä ihmisistä. Sellaisista, jotka eivät nouse esiin, joita kukaan ei
huomaa, jotka saattavat olla äärimmäisen yksinäisiä, mutta samalla upeita,
mielenkiintoisia, merkittäviä ajatuksia hautovia ihmisiä. Minusta myös Siilin eleganssi kertoo näkymättömistä
ihmisistä, mutta toisin kuin Yksinäisessä
sydämessä, Siilin eleganssissa päähenkilöt
tekevät itsensä näkymättömiksi omasta tahdostaan.
Siilin eleganssi on ranskalaisen filosofian professorin toinen
romaani ja miljoonia myynyt bestseller. Se on myös kulttuurin, kirjallisuuden
ja japanilaisen elokuvaohjaaja Yasujirō Ozun tuotannon ylistys sekä tarkka
filosofinen tutkielma ihmisistä ja inhimillisestä läsnäolosta. Se on täynnä
hauskoja pieniä oivalluksia ihmisistä ja heidän sosiaalisten manöövereidensä
naurettavuudesta. Se on hyvin itseironinen kirja, jossa uskotaan ihmisten
perimmäiseen vilpittömyyteen syvällä vakaumuksella. Nykyajan kyynisyyden keskellä
se on rohkea veto.
Siilin eleganssilla on kaksi kertojaa. Toinen heistä on Renée,
ovenvartijarouva pariisilaisessa rikkaiden asuttamassa kerrostalossa. Toinen on
Paloma, kaksitoistavuotias samaista kerrostaloa asuttavan rikkaan perheen
tytär. Renée tekeytyy tyhmäksi ja tylsämieliseksi ovenvartijarouvaksi, vaikka
tosiasiassa hän on intohimoinen kulttuurin harrastaja ja intellektuelli. Paloma
puolestaan tekeytyy tavalliseksi rikkaan perheen teini-ikää aloittelevaksi
tytöksi, vaikka tosiasiassa hän on nero ja omaa ainakin kymmenen vuotta
ikäistään kypsemmän ajatukset. Siilin eleganssin alkuasetelma herättää
hirvittävästi kysymyksiä: Miksi Paloma ja Renée kokevat tarvetta tehdä itsensä
näkymättömiksi? Miksi ihmiset eivät saisi huomata heitä? Ovatko ihmiset todella
niin ajattelemattomia, ilkeitä ja ennakkoluuloisia, että heiltä kannattaa
suojella sitä, mikä itsessä on kaikkein upeinta ja kauneinta? Siilin eleganssin alkuasetelma on
oikeastaan hyytävän surullinen, mutta romaani on kuitenkin kepeä ja valoisa
kirja. Se perustuu ajatukselle, että ainakin useimpiin ihmisiin on
hautautuneena jotain erityisen upeaa, viatonta ja kaunista, jonka vain jotkut
tarkkaavaisimmat ja herkimmät meistä osaavat aistia ja kohdella sitä sen
ansaitsemalla lempeydellä ja kunnioituksella. Siilin eleganssissa Renéen ja Paloman taloon muuttaakin eräs
erittäin tarkkasilmäinen herra Ozu.
Siilin eleganssi käsittelee sitä, kuinka me usein tulemme sokeaksi
sille, mikä ihmisissä on hienointa ja tärkeintä. Sellaiset helposti havaittavat
seikat kuten kauneus, rikkaus tai merkittävä yhteiskunnallinen asema eivät
kerro todellisuudessa vielä mitään, vaan ihmispersoonan todellisia aarteita on
etsittävä tarkemmin, on nähtävä hieman vaivaa. Siilin eleganssissa tulee esiin myös se pelottavan armoton totuus,
että ensin on avattava oma sisimpänsä muille ihmisille ennen kuin voi todella
nähdä heidän sisälleen ja tunnistaa, mikä heissä on hyvää.
Minusta on aina ollut hyvin
vaikea määritellä tykkäämistäni sellaisten kirjojen kohdalla, joista olen
kuullut lähes pelkästään hyvää. Odotusarvot kasvavat niin suuriksi, että
pettymyksen välttääkseni luen kirjaa hartaalla epäluulolla. Kun odottaa
ihastuvansa johonkin, on vaikea todella aidosti ihastua. Siilin eleganssi on odotusarvojensa mukainen teos, se on hyvä
kirja. Mutta on äärimmäisen vaikea sanoa, olenko ihastunut. Tavallaan sen
sanoma on jotenkin hirvittävän kliseinen. Toisaalta joskus kliseetkin ovat
todella tärkeitä ja ehkä juuri kliseiden kliseemäisyys aiheuttaa sen, että me
unohdamme niiden todellisen merkityksen. Siilin
eleganssi käsittelee kliseetänsä myös epäkliseemäisellä tavalla. Tarina ei
kulje niin kuin sen odottaisi kulkevan. Se yllättää lopussa, koettelee lukijaa
siinä, minkälaiseen sanomaan hän haluaa lopulta uskoa. Siilin eleganssi on siis hyvä kirja, mutta luulen, että tiedän
ihastuneeni vasta sitten, kun tämä kirja vainoaa minua vielä vuosienkin päästä
niin kuin Carson McCullersin Yksinäinen
sydän.
-
Muriel Barbery: Siilin Eleganssi
(Gummerus 2010)
Alkuteos: L’Élégance du hérisson
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
2006
Suomentaja: Anna-Maija Viitanen
Sivumäärä: 370
Siilin eleganssi jäi minulta jokin aika sitten kesken. Odotukset olivat niin korkealla että lukemisesta ei tullut mitään. Aion kokeilla kirjaa uudelleen kun lukufiilis ja odotukset ovat kohdillaan.
VastaaPoistaKorkeat odotukset ovat kyllä hankala juttu. Minut vielä valtaa aina tietynlainen skeptisyys kaikkia hehkutettuja kirjoja kohtaan. Vähän niin kuin haluaisin suojella itseäni jo valmiiksi pettymykseltä, ettei kirja tehnytkään minuun vaikutusta. Sopiva hetki ja lukufiilis voisivat tosiaan hieman helpottaa tilannetta.
PoistaJostain syystä Blogger oli heittänyt kommenttisi roskapostiin, joten en aluksi huomannut sitä lainkaan. Onneksi satuin sinne tänään vilkaisemaan.