En erityisemmin harrasta
kuvataidetta, mutta jostain syystä meksikolaisen kuvataiteilijan Frida Kahlon
teokset ovat aina kiehtoneet minua erityisellä tavalla. Frida Kahlo eli (1907-1954)
huikean mutta raskaan elämän, ja se tihkuu hänen maalauksistaankin. Jotkut
niistä ovat pelottavia, toiset absurdeja ja rumia, mutta ne puhuvat hurjan
paljon. Usein Kahlon teokset eivät ole helppoa katseltavaa, koska niin täynnä
ne ovat kuolemaa, levotonta ahdistusta ja kipua. Niiden tarinat ovat kuitenkin
mielenkiintoisia.
F.G. Hagenbeckin Pyhän lehden kirja on fiktiivinen
romaani Frida Kahlon elämästä. Koska taiteilijan elämänvaiheet olivat minulle
jo ennestään melko tuttuja, pelkäsin, että Haghenbeckin Pyhän lehden kirjassa ei ole minulle mitään uutta. Pelkäsin
kuitenkin turhaan. Haghenbeck tulkitsee Kahlon elämää aivan omalla
maagisrealistisella tavallaan. Frida on kuoleman kummilapsi ja siksi kuolevien maailma
näyttäytyy hänelle usein jo hänen eläessään. Hän elää toinen jalka haudassa,
mutta elää kuitenkin, sillä kuolemalla ja hänellä on yhteinen sopimus. Kahlon
tarina kytkeytyy keskeisesti meksikolaisten kuolleiden päivän viettoon ja jonkinlaiseen
kulttuuriseen kuoleman mystifiointiin.
Olen aikaisemmin lukenut Frida
Kahlon elämään perustuvan Barbara Mujican fiktiivisen romaanin Frida ja pidin
Haghenbeckin tulkinnasta huomattavasti enemmän. Vaikka hän avaa kertomuksellaan
Fridan elämää, tunteita ja ajatuksia omasta näkökulmastaan, hän maagisen
taustateemansa kautta onnistuu myös salaperäistämään sitä entisestään. Ikään
kuin hänen sanomansa olisi, että kaikki edellä kerrottu ei kuitenkaan pysty
tavoittamaan Frida Kahlon elämän todellista murhetta ja merkitystä. Se on
samanlainen salaisuus kuin kuolema itsessään. Pidin myös teoksen syklisestä
rakenteesta; se alkaa lopusta ja loppuu alkuun ja tuo siten esiin elämän ja
kuoleman vääjäämättömyyden sekä jokaisen, pienenkin hetken rikkauden.
Pyhän lehden kirja edustaa
romaanissa Frida Kahlon kadonnutta muistikirjaa, mihin hän tallensi muun muassa
kaikki elämänsä tärkeimmät reseptit. Jokaisen luvun lopussa on ote tästä
kadonneesta muistikirjasta ja aitoja meksikolaisia ruokareseptejä. Usein
suhtaudun tällaisiin ratkaisuihin hienoisella skeptisyydellä, mutta Pyhän lehden kirjassa ruokaohjeet eivät
ole liian päälle liimattuja vaan keskeinen osa kertomuksen kokonaisuutta.
Ruoalla on tärkeä merkitys Fridan elämässä ja symbolinen yhteys kuolemaan. Joka
kuolleiden päivä Frida rakentaa kuolleiden päivän alttarin, jolle hän kattaa
loisteliaan ateriaan lahjana kummitädilleen kuolemalle. Ruoan rakastaminen
merkitsee elämän rakastamista, sillä ruoka ylläpitää elämää. Ruoan uhraaminen
kuoleman alttarilla on kuin lahjottaisi palan elämää kuolemalle. Fridan
kohdalla se tuntuu myös kuoleman lepyttelyltä, ikään kuin korvaus siitä, että
kuolema ei vielä saa viedä mukanaan jälleen yhtä elävää sielua.
Pyhän lehden kirjassa korostuu Fridan elämässään kokemat fyysiset ja
henkiset kärsimykset, hänen biseksuaalisuutensa ja myrskyisä avioliittonsa
meksikolaistaiteilija Diego Riveraan. Sen sijaan Fridan taiteilijuus jää
Haghenbeckin teoksessa kummallisen vähälle maininnalle. Fridan tarvetta tai
motiiveja maalata tai hänen uransa kehittymistä ei juuri kommentoida. Romaani
sisältää muutamia viittauksia Frida Kahlon teoksiin, mutta ne eivät tule esiin
maalaamisen kautta vaan kietoutuvat muun muassa teoksen maagisrealistisiin
teemoihin. Jos siis lukija ei ole aikaisemmin nähnyt yhtäkään Kahlon teosta,
vittauksia tuskin tunnistaa. Jos Frida Kahlon taide yhtään kiinnostaa,
kannattaa teosta lukiessa vierailla vaikkapa Kahlon virallisilla verkkosivuilla,
joilta löytyy myös galleria Kahlon töistä. Haghenbeck tulkitsee Kahlon töitä
aivan omalla tavallaan ja nivoo ne mielenkiintoisella tavalla rakentamaansa
tarinaan. Olisin kuitenkin toivonut, että Haghenbeck olisi enemmän ja hieman
selkeäsanaisemmin avannut Fridan taiteilijuutta ja maalaamiseen liittyviä
hetkiä tämän elämässä.
Haghenbeckin kirjan julkaissut
kustantamo Iván Rotta osoittautui myös
tutustumisen arvoiseksi tapaukseksi. Varsinkin Latinalaisesta Amerikasta
kiinnostuneille suosittelen erityisesti kustantamon blogia, jossa kustantamon
kirjauutisten välistä löytyy myös mielenkiintoisia kirjoituksia Latinalaisen
Amerikan viimeaikaisista tapahtumista.
Pyhän lehden kirja on viime aikoina luettu myös blogeissa Luen
ja kirjoitan, Eniten
minua kiinnostaa tie, Le
Masque Rouge ja Luettua.
-
F.G. Haghenbeck: Pyhän lehden
kirja (Iván Rotta & Co. 2013)
Alkuteos: Hierba Santa
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
2009
Suomentaja: Samuli Arkko
Sivumäärä: 334
Minulla odottaa tämä kirjastohyllyssä, ja mielenkiinnolla odotan mitä tämä tämä tuo tullessaan. Hienon tuntuinen kirja ihan siitäkin syystä että Kahlo kiinnostaa, ja Frida elokuvana oli äärettömän hyvä.
VastaaPoistaElokuvan olen nähnyt, mutta en muista siitä juuri mitään, joten täytyypä palata sen äärelle uudestaan.
PoistaJään innolla odottamaan, mitä olet tästä mieltä.