”AFRODITE: Onks toi…
PENELOPE: Telkkari,
on.
AFRODITE: Onpa se
erinäköinen.
TELEMAKHOS: Äiti.
Voitko tehdä kaksi Cosmoa. Pliis.
Telemakhos katsoo
Afroditea.
TELEMAKHOS: Ooksä
alkuperäinen?
AFRODITE: Öö. Joo?
TELEMAKHOS: Ei ku mä
näin vaan kerran yhden drag-artistin, joka teki sut. Siis esitti sua. Siis jos
sä oot alkuperäinen.
PENELOPE: Telkku,
kyllä se on alkuperäinen.
Telemakhos ottaa
siemauksen Cosmopolitania.
TELEMAKHOS: Nyt kun
iskä edesmeni, mä saan olla niin hinttari, kun huvittaa.”
Laura Gustafsson on valmistunut kandidaatiksi kotimaisesta
kirjallisuudesta ja opiskelee dramaturgiaa. Huorasatu
on hänen esikoiskirjansa, joka sai ilmestyessään sekä Helsingin Sanomien
esikoiskirjapalkintoehdokkuuden että Finlandia-ehdokkuuden. Huorasatuun
perustuva näytelmä
sai ensi-iltansa Ryhmäteatterissa 31.1.2013.
Huorasadussa Gustafsson
tuntuu feminismin nimissä tekevät parodiaa kaikesta mahdollisesta: myyteistä,
historiasta, suomalaisesta mediasta, populaarikulttuurista sekä tietenkin myös
feminismistä itsestään. Feministisessä kirjallisuudentutkimuksessa
peräänkuulutettiin aikoinaan naisen oman kirjallisen tradition synnyttämistä.
Naisten tulisi kirjoittaessaan vapautua patriarkaalisesta tavasta luoda
kirjallisuutta ja löytää oma kielensä ja ilmaisutapansa. Huorasadussa Laura Gustafsson on vapautunut kaikista mahdollisista
kirjoittamisen, kertomisen ja sovinnaisuuden säännöistä. Hänen kerrontatyylinsä
on provosoivan töksähtelevää ja epätyyliteltyä. Monesti hän liioittelee ja
hyperbolisoi naiseen kohdistuvaa väkivaltaa, miesten sovinistisuutta ja naisten
asemaa esimerkiksi työelämässä. Henkilöhahmot, eteenkin miehet ovat
stereotypisoituja, tapahtumat ovat absurdeja ja väkivalta usein estottoman
makaaberia.
Romaani koostuu monenlaisista eri tarinalinjoista sekä
sivujuonista mutta keskeisimpinä hahmoina ovat jumalatar Afrodite sekä
prostituoiduiksi ryhtyvät Milla ja Kalla. Afrodite on menettänyt rakastajansa
Manalalle ja päättää lähteä hakemaan häntä takaisin elävien joukkoon.
Epäonnisesti hän kuitenkin päätyy Helsinkiin kaupungin nimen harhaanjohtavan
ensitavun ansiosta. Helsingissä hän ystävystyy Millan ja Kallan kanssa.
Gustafsson pistää romaanissaan monet tutut ja tuntemattomatkin myytit
päälaelleen. Kaikista tarinoista hän nostaa esiin nimenomaan naisen roolin ja
sovittaa sen realistisen maailman kontekstiin. Hän ikään kuin vastaa
tarinoillaan kysymykseen, miltä asiat oikeasti näyttäisivät, jos ne
kuvattaisiin naisen näkökulmasta.
Koin Huorasadun kerronnan
yksinkertaisuudessaan rasittavan naiiviksi ja pikkunokkelaksi. Kuitenkin Huorasatu on ansiokas ja hyvin
kirjoitettu teos. Liioitteluista ja stereotypioista huolimatta Gustafssonin
jutuissa on myös kammottavalla tavalla ripaus todellisuutta. Vaikka päällisin
puolin Gustafssonin teksti on viihteellisen ja hiomattoman oloista, sen rivien
välistä käy ilmi, että kyseessä on hyvin älykäs, yhteiskunnallisesti ja
poliittisesti valveutunut teos. Puhumattakaan siitä, että Gustafssonilla on
ilmiömäinen tietämys kaikista mahdollisista myyttisistä hahmoista. Itse jouduin
lukemaan teosta älypuhelin kädessä, jotta voisin aina uuden myyttisen nimen
ilmaantuessa tarkistaa, minkälaisesta hahmosta on oikeastaan kysymys.
Kerrontatyylillään Gustafsson tuntuu ravistelevan lukijan käsityksiä siitä,
miten vakavasti otettava naiskirjallisuus on kirjoitettu. Jopa romaanin
kansiliepeessä oleva hemaiseva kuva
glamourblondiksi itseään kutsuvasta kirjailijasta tuntuu pilkkaavan
lukijan mielikuvia siitä, miltä vakavasti otettavan naiskirjailijan pitäisi
näyttää.
Gustafsson tuo yhteiskunnastamme ja kulttuuristamme
näkyväksi sellaisia asioita, jotka ovat jatkuvasti ympärillämme mutta joihin
emme osaa enää kiinnittää huomiota. Kuinka esimerkiksi naisia, rakkautta ja
seksiä representoidaan, kuinka niistä puhutaan, kirjoitetaan ja lauletaan ja
miten se vaikuttaa siihen, kuinka me, sekä miehet että naiset, kohtelemme
naisia ja naiseutta. Gustafsson ei kuitenkaan läväytä havaintojaan
minkäänlaisena julistettuna totuutena lukijan eteen vaan antaa lukijalle myös
mahdollisuuden oivaltaa ja huomata ne suoraa nenässä olleet asiat itse.
” Hah, onnistuimme,
Kostottaret riemuitsivat. Mutta mitä kummaa, Taivaan sukupuolijakauma ei silti
tasaantunut. Nyt on itsereflektion paikka, Kostottaret totesivat. Mutta vika ei
ollut heissä. Oli jälleen katsottava ihmistä. He ymmärsivät että kaikki naiset
eivät halunneet tarjota toisilleen yhdistymistä ja avunantoa vaan kohtelivat
toisiaan samoin kuin miehet kohtelivat heitä. Tällaista peliä, huusivat
Kostottaret. He suuttuivat niin pahanpäiväisesti että rakensivat Helvettiin
aivan oman sopen naisille, jotka eivät auta toisiaan. Siellä nämä luopiot
saisivat kokonaisen ikuisuuden ajan kuunnella seksivitsejä, kärsiä rintojen
tuijottamisesta, keittää kahvia ja haistella pieruja.”
-
Laura Gustafsson: Huorasatu (Into, 2011)
Sivumäärä: 294
Minusta tämä oli upeaa luettavaa - kaikki kahlitseva on nimenomaan lentänyt romukoppaan. Lopputulos näyttää nimenomaan hetkelliseltä rykäisyltä, mutta Huorasadussa on ihan kamalasti painavia juttuja rivien välissä.
VastaaPoistaOlin hämmentynyt, kun tämä 2011 nousi ehdolle Finlandia-palkinnon saajaksi. Mutta sitten luin Parnassosta jonkun (miehen) kirjoittaman kritiikin, jossa Huorasatua parjattiin oikein kunnolla. Innostuin siis turhan aikaisin.
Gustafsson on osannut kyllä harvinaisen hyvin ulottamaan sanomansa myös kerronnan muodon tasolle ja vaatii jonkin verran näkemystä myös lukijalta. Itse en kuitenkaan oikein ihastunut Gustafssonin tyyliin, vaikka se olikin tämän kirjan kohdalla välttämätön ratkaisu. Mutta on kyllä todella mielenkiintoista, että mitä hän kirjoittaa seuraavaksi. Tai toivottavasti hän kirjoittaa vielä lisää.
Poista