Riikka Pulkkisen kolmas romaani Vieras kertoo Maria -nimisestä papista, joka on ajautunut uskon kriisiin.
Ihmisten pahuus tulee häntä lähelle, kun hänen uudelle ystävälleen,
ulkomaalaistaustaiselle pikkutyttö Yasminalle, sattuu jotain pahaa. Maria
lähtee henkisen kriisinsä saattelemana pakoon elämäänsä New Yorkiin. Siellä hän
saa uudeksi kämppäkaverikseen tanssia opettavan Mélanien. Tanssin kautta
Mélanie neuvoo Mariaa ottamaan elämän vastaan arkisena ja ruumiillisena ilman
mitään isompaa tai erityistä henkistä merkitystä. Samalla Marian nykyisyys
kietoutuu hänen menneisyyteensä, teinivuosien raskaaseen uskonnolliseen
heräämiseen ja syöpään kuolleeseen äitiin.
En ole lukenut Riikka Pulkkisen aiempia teoksia Raja (2006) ja Totta (2010) mutta monet ystäväni ovat kritisoineet niitä liian läpinäkyvästä kikkailusta kerronnan kanssa. Pulkkinen on heidän mukaansa liiankin tietoinen kerronnan erilaisista konventioista ja käyttää niitä sumeilemattomasti hyväkseen. Huomasin saman ilmiön myös lukiessani Vieraasta kirjoitettuja blogitekstejä. Esimerkiksi Koko lailla kirjallisesti -blogin Jenni koki Pulkkisen aikaisemmat teokset pikkusivisteleviksi ja Luetut, lukemattomat -blogin Liisa toteaa ymmärtävänsä, jos Pulkkisen kielen kokee tekotaiteelliseksi. Toisaalta mielenkiintoista oli huomata, että molemmat kehuivat nyt Pulkkisen kirjoitustyyliä Vieraassa ja kokivat kirjailijan kehittyneen ilmaisussaan.
Itsekin tykästyin Vieraassa
erityisesti Pulkkisen kieleen. Alkuun ajoittaiset siirtymät proosakerronnasta runolliseen ilmaisuun
aiheuttivat minussa ärsyyntyneen reaktion, mutta lukiessani pidemmälle huomasin
muodonvaihdokselle löytyvän teoksen temaattiselta tasolta hyvät perustelut.
Runomuotoiset kohdat pyrkivät kuvaamaan kirjan päähenkilön kokemusta, joka on
lähtökohtaisesti kielen tavoittamattomissa. Kun Maria antautuu tanssin kautta
ruumiillisuudelle ja liikkeelle, hän irtaantuu samalla elämänsä jatkuvasta
selittämisestä ja merkityksellistämisestä. Marian liikkeen ja voimakkaan
kokemuksen mukana Pulkkisen kieli valahtaa proosamuodosta kuin pakonomaisesti
katkonaisempaan, kielen arkimerkityksiä syvempiä ulottuvuuksia kalastelevaan
runomuotoon.
”Minä hyppään,
hyppään, laahaudun niin kuin Mélanie tahtoo minun tekevän, nyt jos koskaan
maailma lakoaa ja railosta kohoaa hetki, seinät lakoavat / minä kokoan / valon
miten tahdon / tuota pikaa minusta on tulossa Hän / hänessä t u u l e e / hän
antautuu / - -”
Tekstissä syntyy jännittävä ristiriita, kun kielen merkit
pyrkivät ilmaisemaan jotain kokemusta, joka on niiden tavoittamattomissa.
Teksti osoittaa kipeiden tunteiden ja kokemuksen vahvuuden ja käsittelemisen vaikeuden juuri sillä, että kielikään
ei tunnu kykenevän tavoittamaan siitä kaikkea:
”hän vain katosi /
yhtenä hetkenä minä pidin häntä sylissä, hän mahtui siihen kokonaan: ( ) / - -”
Tyhjät sulkeet tuntuvat kuvaavan sitä, kuinka kokemukseen ei
ole sanoja. Samalla ne karussa yksinkertaisuudessaan jollan tavoin tavoittavat
sitä, miltä tyhjä syli tuntuu, kun siihen oikeasti pitäisi kuulua jotain.
Pulkkinen käsittelee uudessa romaanissaan hurjan määrän
erilaisia teemoja: usko, uskonto, ihmisyys, uhrius, anoreksia, ruumiillisuus,
henkisyys, pahuus ja toiseus. Siitä huolimatta teos pysyy hienosti koossa.
Siitä mistä Pulkkinen kirjoittaa, hän kirjoittaa hyvin. Jopa tapahtumapaikkana
oleva New York ei ole vain eksoottinen miljöö taustalla vaan elää kerronnassa
mukana nousematta kuitenkaan liikaa tarinan keskiöön. Kerronnasta paistaa
huolellisuus, minkä toki voi nähdä myös liian itsetarkoituksellisena. Itse
koen, että Pulkkinen ottaa lukijansa huomioon eikä teetä tällä turhaa työtä.
Pulkkinen käsittelee teoksessaan kuitenkin niin isoja teemoja, että hän pystyy
vain raapaisemaan niistä pienen palasen, vihjailemaan, jättämään ilmaan kuvia
ja ajatuksia, hyvin muodostettuja kysymyksiä.
Romaanin lukuisista teemoista ja ajatuksista pidin
erityisesti siitä, kuinka toiseus eli tunne jostain vieraasta ja
tuntemattomasta voi löytyä meistä itsestämme ja saada monia eri muotoja; kuinka
oman ruumiinsa, juurensa, uskontonsa tai kulttuurinsa voi yhtäkkiä tuntea
vieraaksi ja pelottavaksi. Pelko vierautta kohtaan on pelkoa omaa kokonaista
itseään kohtaan. Kirjapiiri
-ohjelmassa Pulkkinen kertoo mielenkiintoisesti myös romaaninsa
uhri-teemasta ja uhriksi asettumisen houkuttelevuudesta.
-
Riikka Pulkkinen: Vieras (Otava, 2012)Sivumäärä: 299
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentti on aina iso ilo.