torstai 12. syyskuuta 2013

Pauliina Rauhala: Taivaslaulu



Vaalin lasta vaivoikseni. Huolikseni huiskuttelen. Kaihokseni kasvattelen.
Minne minä poikani keinutan? Kovaan ääneen komennettavaksi, perässäjuoksettavaksiko? Entä jos hänestä ei kasva kunnollinen ja hyvätapainen?
Minne keinutan tyttäreni? Kotiapulaiseksiko liian varhain? Naisen koviin kohtaloihin, yökeinujaksiko iäti? Entä jos hänkin on voimiltaan heikko?
Minne itseni keinutan? Haipuneeksi harmaahapseksi, kelopuuksiko norjaan hongistoon? Enkö minnekään? Enkö minnekään!

Pauliina Rauhalan Taivaslaulua on ylistetty monessa kirjablogissa, enkä olisi osannut siihen tarttua, ellen olisi lukenut siitä niin hyviä ja innostavia blogikirjoituksia. Taivaslaulu on vahva esikoisteos. Sen aihe on rohkea ja taatusti keskustelua herättävä. Rauhalan kieli on ajoittain suorastaan upeaa ja lumoavaa, mutta kokonaisuutena teos ei minua aivan täysin hurmannut.

Taivaslaulu on kertomus rakkaudesta ja kärsimyksestä kietoutuneena julmalla tavalla toisiinsa. Vilja ja Aleksi kuuluvat vanhoillislestadiolaisyhteisöön, jossa uskotaan, että jokaisen perheen lapsimäärä on Jumalan ennalta päättämä eikä Jumalan suunnitelmaan ole puuttuminen. Neljän lapsen jälkeen Vilja kokee menettäneensä kehonsa ja itsensä Jumalan vaatimalle äitiydelle. Hän tuntee itsensä heikoksi, kun ei jaksa niin kuin muut äidit jaksavat. Aleksi joutuu ihailemaan vaimoaan usein etäältä, kun lapset tulevat väliin. He tarvitsevat Viljan huolenpitoa Aleksia enemmän. Läheisyyden hetket ovat harvassa, ja niitä vähäisiäkin hetkiä varjostaa uuden raskauden pelko.

Ajattelen kohtuullisuutta, jota kadehdin enemmän kuin mitään muuta, ja itken. Mitä pidemmälle elän naisenelämää, sitä selvemmin näen vaihtoehdot, jotka jäävät jäljelle. Kun vatsa kasvaa ja kutistuu vuodesta toiseen ilman taukoja, nainen voi ainoastaan valita, hyljätäkö lapsensa vai itsensä.   

Rauhala on tavoittanut Taivaslaulussa hyvin Viljan tuntemusten ristiriitaisuuden. Äitiys ja minuus sulkevat Viljan maailmassa toisensa pois. Jos haluaa rakastaa perhettään ja olla äiti, on menetettävä kehonsa ja minuutensa. Äitiys merkitsee kaiken antamista ja luovuttamista Jumalalta saadulle tehtävälle. Äitiys ei anna tilaa olla mitään muuta. Viljan todellisuudessa rakkaus ja kärsimys ovat kuin kolikon kaksi eri puolta. Taivaslaulun vahvuus on Rauhalan allegorisessa kielessä, joka auttaa ymmärtämään Viljan ristiriitaisia tunteita ja vaikeasti käsitteellistettävissä olevaa ahdistusta. Vertauskuvien kautta Viljan kokemus muuttuukin todellisemmaksi ja kouriintuntuvammaksi lukijallekin.

Viljan ja Aleksin näkökulmien vaihtelu on romaanissa sujuvaa. Kokonaisuuden kuitenkin rikkovat väliin ujutetut lestadiolaisuutta koskevat blogitekstit. Ne tuntuvat romaaniin kokonaisuuteen ja tyyliin nähden irrallisilta ja niiden motivointi on hataraa. Lapsen kielellä kerrotut osiot nukkeleikeistä puolestaan toimivat allegoriana naisen elämälle lestadiolaisyhteisössä, mutta siitä huolimatta nekin tuntuvat jotenkin ylimääräisiltä. Kerronnan erilaisia tyyppejä on tiiviissä romaanissa liikaa. Viljan ja Aleksin näkökulmiin keskittyminen olisi ehkä tehnyt romaanista tasapainoisemman.

Taivaslaulu tuo esiin, kuinka eri asia usko ja uskonto voivat olla. Viljan ja Aleksin henkilökohtainen usko on kaunista ja lohdullista. Se suodattuu heidän jokaisesta arkisestakin hetkestä läpi. Se on kykyä olla onnellinen pienistäkin hetkistä sekä rakastaa uskomattomalla lämmöllä ja ymmärryksellä. Uskonto ja seurakunta taas näyttäytyvät romaanissa jatkuvan arvostelun ja tuomitsemisen tilana, jossa onneksi kuitenkin hetkittäin pilkahtaa jokin myötätunnon ja ymmärryksen hitunen kuten Viljan avulias ystävä Maria.


Yllätyin siitä, kuinka kriittisessä valossa vanhoillislestadiolaisuus romaanissa ilmeni. Kritiikille tai oikeastaan pikemminkin avoimelle keskustelulle tuntuisi kuitenkin selvästi olevan tarvetta. Se tulee jo esiin siinä, että Rauhalan Taivaslaulua pidetään tabuja rikkovana tekona, vaikka kyse on ainoastaan yhteisön sisällä koetun ahdistuksen esiin tuomisesta. Osa Taivaslaulussa ilmenevistä ongelmista eivät kuitenkaan ole mielestäni pelkästään vanhoillislestadiolaisuuden haasteita. Vanhoillislestadiolainen äitikuva tai tarve ihmisen hyvyyden ja uskon arvioimiseen ei tarkemmin pohdittuna ole kovinkaan kaukana meidän "tapakristittyjen" elämästä. Yksipuoliseen tuomitsemiseen ei minusta ole varaa, koska samankaltaiset ongelmat tulevat meitä vastaan omassakin ”yhteisössämme”. Meillä yhteisön vaatimukset eivät ole ehkä yhtä vahvoja ja sitovia, mutta kokemukset niistä voivat olla lähes yhtä rankkoja kuin Viljalla. Kauhistelen jatkuvasti, kuinka nuoret äidiksi tulleet tuttavani tuntuvat pyytelevän anteeksi sitä, etteivät he ole tarpeeksi hyviä äitejä, koska he eivät jaksa täysimetystä tai eivät saa lastaan nukkumaan päiväunia. Äitiys siinä missä kaikki muutkin elämäntapamme syömisestä liikkumiseen ja työnteon määrään ovat jatkuvan arvostelun ja tuomitsemisen alaisina, vaikka meillä ei olisikaan Raamattua tai muuta pyhää kirjaa kertomassa, miten tulisi elää. Ystäväni ja tuttavani eivät ehkä uuvu suuren lapsimäärän alla, mutta työelämän ja yhteiskunnan vaatimusten alla kyllä. Siis yhtä lailla meidän kuin vanhoillislestadiolaistenkin olisi tärkeä pohtia, mitä ihmisyydessä todella arvostamme ja milloin tuomitsemme vain tehdäksemme itsemme autuaiksi. 


Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta käydään muuten Ylen Inhimillisessä tekijässä huomenna perjantaina 13.9. klo 22.00-22.50. Keskustelijana paikalla on muun muassa Pauliina Rauhala itse. Uusinta tulee 15.9. klo 17.10 ja ohjelma on myös nähtävillä Yle Areenassa vuoden ajan.

Blogikirjoituksia Taivaslaulusta on runsaasti, joten kannustan googlettamaan, jos teos kiinnostaa enemmänkin.


-
Pauliina Rauhala: Taivaslaulu (Gummerus 2013)
Sivumäärä: 281

9 kommenttia:

  1. Tuo on muuten niin totta, että äitiys tuntuu kaikissa kulttuureissa olevan jotain sellaista, johon jokaisella on oikeus puuttua ja äidit niitä, joille jokaisella on oikeus esittää vaatimuksia. Eikä se aina todellakaan ole yhteisöllisyyttä tai vastuunkantoa, vaan jotain aivan muuta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Tuossa Rauhalan Taivaslaulussakin tulee esiin se, kuinka äitiyteen liittyy jonkinlainen universaaliuden ajatus. Niin kuin äidin rooli olisi jotenkin sen kantajansa persoonasta riippumaton luontainen olemisen tapa. Minusta on olemassa yhtä paljon erilaisia (ja hyviä) äitejä kun on erilaisia ihmisiäkin.

      Poista
  2. Niinhän se on, että suorituspaineita tulee monesta suunnasta, ei pelkästään uskonnon kautta.

    Minä tallensin tuon Inhimillinen tekijä -ohjelman, mutta en ole vielä ehtinyt katsoa sitä. Kiinnostaa kyllä kovasti Taivaslaulun luettuani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohjelma oli kyllä todella mielenkiintoinen ja syvensi lukukokemusta. Mukava, että pääsit vastavierailulle blogiini :)

      Poista
  3. sinäpä se osasitkin hyvin pukea sen kytevän ajatuksen, mikä minullakin on, että vl- ihmisiä nyt syytetään tai yhteisön normeja syytetään, kun tuntuu että raamattuun uskominen ja eläminen nähdään niin punaisena vaatteena.
    yhtälailla ihmisillä on vaatimuksensa ja ihanteensa ja epäjumalansakin. milloin se on luonnonsuojelu, milloin eläimet, milloin "täydellinen äitiys tms"

    Itse koen vapautta ja rauhaa olla uskovainen(vl) ja tunnen vierautta kun jotkut jopa puhuvat ihmisoikeusasioista meihin liittyen. Miksi emme saa vapaasti uskoa ulkopuolisten taholta.
    kirja on varmasti hyvä, aion sen lukea jahka se joskus vapautuu.
    media on riepotellut uskomattomia otsikoita viime päivinä meistä. Olemmehan me niin erottautuva joukko tuon lapsiasian vuoksi muista ihmisistä.
    järkeillä voi vaikka hamaan loppuun saakka.
    emme usko järjen avulla, emmekä ymmärryksen avulla, vaan ymmärrämme uskon kautta. Sitä kautta Jumala on meille luoja ja Isä taivaassa.
    Niinhan me jo ensimmäisessä uskonkappaleessa luemme, luetaan se joka pyhä kirkossakin.
    ps. ohjelma on harmittava siinä mielessä, kun haastateltavat ovat entisiä uskovaisia, ja nehän haluavat olla äänessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä, että tällaisissa riepotteluissa on paljon kysymys myös erilaisten elämäntapojen ymmärtämättömyydestä. Ulkopuolisena pitäisi aina olla varovainen ja muistaa, että täältä käsin on vähän liiankin helppo nähdä asiat mustavalkoisena ja mennä tuomitsemaan. Avoin ja kunnioittava keskustelu on kuitenkin minusta tärkeää ja parhaimmillaan lisää sitä keskinäistä ymmärrystä.

      Ylen ohjelman myötä se toinen näkökulma jäi kyllä minuakin kiinnostamaan. Mukava, että tulit kommentoimaan ja kertomaan oman kokemuksesi.

      Poista
  4. Olipa mielenkiintoista lukea ajatuksiasi essielina. Harvinaisen kypsää pohdintaa kirjan teemoista, erityisesti äitiydestä, mutta myös uskosta. Monelle tuntuu olevan vaikea hyväksyä ihmisten erilaisuutta. Tämän kirjan luettuani tuli sekin ajatus pintaan, että miksi oma erilaisuus pitää salata - miksei siitä voi puhua avoimesti tai ainakin hyväksyä itsensä avoimesti.
    Sellaiseenkin asiaan olen törmännyt usein, että kun joku valtaväestöön kuulumaton toimii toisella tavalla, hänen tekonsa johtuvat siitä yhteisöstä, johon hän kuuluu. Kun taas valtaväestöön kuuluva toimii poikkeavasti, poikkeavaa toimintaa selittää ehkä hänen perheensä tai menneisyytensä. Karkeata yleistämistä!
    Itse olen vl-uskovainen, mutta minulta puuttuu tuo mainitsemasi uskonto, siinä merkityksessä, josta ymmärsin kirjoittavasi. Usko tuo elämääni onnellisuuden, lohdun ja toivon - ne Viljan kahleet puuttuvat minulta, vaikka suuri perhekin on siunaantunut matkani varrella.
    Äitiyteen paineita tulee eri ihmisillä eri asioista. Joillekin varmasti myös siitä, että lapsia syntyy enemmän kuin itse haluaisi. Joillekin paineet tulee siitä, että omat lapset ovat jollakin tavalla erilaisia, toinen kokee sen paineena, että ei onnistu omasta mielestään kasvatuksessa, kolmas kipuilee pullantuoksuksuisuudesta, neljäs naapurin tädin kommenteista... Näitä vaateita riittää varmasti meille jokaiselle äidille. Tärkeintä olisi olla sinut itsensä kanssa ja hyväksyä toisetkin sellaisena kuin he ovat.
    Kirjaa kuvaisin itse sanoilla kielellisesti kaunis, ristiriitainen, pintaraapaisu. En lue yleensä tämän tyyppisiä kirjoja, mutta uteliaisuus sai minut lukemaan kirjan loppuun saakka. Äitiys-teemasta sain irti eniten. Minusta oli kaunista luettavaa se, kuinka Aleksi ja Vilja jaksoivat tukea lastensa kasvua ja kehitystä. Usko-teema näyttäytyi minulla lähinnä kerronnan aitouden arviointina. Koska itselle usko näyttäytyy kovin erilailla kuin Viljalle, se oli ehkä jonkinmoinen raflaava pointti kirjassa. Välillä uskonnollinen viitekehys oli aitoa, väliin iroonista, niin että sai nauraa ja osin sitä en pystynyt tunnistamaan omaksi uskokseni. Osa tekstistä suorastaan loukkasi.
    Ristiriitaisinta kirjassa oli kuitenkin loppuratkaisu. Kirjan kantavana teemana näin naisen itsemääräämisoikeuden. Se vietiin Viljalta viimeistään siinä vaiheessa, kun Aleksi päätti yksin, ettei heidän perheeseen synny enää lapsia. Vilja oli tyytyväinen ratkaisuun, mutta itse olisin ollut todella loukkaanut, jos mieheni olisi tehnyt päätöksen yksin yhteisestä asiasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erittäin hyvä pointti tuokin, että jos teos käsittelee naisen itsemääräämisoikeutta, kirjan loppuratkaisussa on siihen nähden ristiriitaisuutta. Itsekin hieman hämmennyin Aleksin ratkaisusta kirjassa. Osittain tuntui siltä kuin Aleksi olisi omapäisellä päätöksellään riistänyt Viljalta lopullisen ratkaisun mahdollisuuden ja sitä kautta eheytymisen.

      Minustakin vanhemmuus oli kuvattu kirjassa kauniisti ja jollain tavalla näin, että tuo Viljan ja Aleksin vanhemmuuden kauneus kumpusi myös juuri heidän henkilökohtaisesta uskostaan. Siitä osasta uskoa, jota he eivät kokeneet kahlehtivaksi. Usko todellakin tuntuu saavan tässä kirjassa runsaasti erilaisia merkityksiä.

      Kiitos ajatuksistasi!

      Poista
  5. Kiitos Pauliina Rauhala kirjastasi. Sain sen joululahjaksi tyttäreltäni. Olen normaali ev-lut. seurakunnan jäsen. Ystäviä on myös VL:stä. Luin kirjan avoimin mielin ja melkein elin mukana Viljan ja Aleksin perheessä. Niin hienosti ja rehelliseen sävyyn toit esille kipeät asiat. Toivon jatkoa kirjailijan urallesi ja Hyvää Uutta vuotta 2014.
    t. Leelia

    VastaaPoista

Kommentti on aina iso ilo.