Pasi Ilmari Jääskeläinen: Sielut kulkevat sateessa (Atena 2013)
Sivumäärä: 550
-
Pasi
Ilmari Jääskeläisen Sielut
kulkevat sateessa on
kauhusävytteinen romaani uskosta ja jumaluudesta. Ihmiskunta on
kulkenut sen tien päähän, jossa maailma on tieteellisesti
todistettavissa ja nojaa materiaalisiin, aistein havaittavissa
oleviin totuuksiin. Ihmisten on jälleen kerran turvauduttava
uskoonsa, mutta keskeinen kysymys onkin, mihin uskoa. Judit on
keskisuomalainen sairaanhoitaja, joka on luopunut naiivista
lapsuudenuskostaan jo kauan sitten ja tyytynyt ainoastaan varovaiseen
toiveikkuuteen siitä, että kuolema ei ole absoluuttinen loppu.
Juuri kun Juudit on valmis elämänmuutokseen, hän saa Helsingissä
asuvalta lapsuudenystävältään Martalta työtarjouksen, josta hän
ei voi kieltäytyä. Martta työskentelee F-Remedium -nimiselle
sairaanhoitofirmalle, joka tarjoaa hoitoa paitsi keholle myös
sielulle. Jumaluuksilla ja tuonpuoleisella itseään harvemmin
kiusannut Juudit joutuu nyt henkimaailman kysymysten eteen, sillä
asiakkaidensa sielujen hoitamisen lisäksi hänen olisi myös saatava
kuolemansairas kummipoikansa uskomaan Jumalaan ja lunastamaan
paikkansa taivaasta.
Sielut
kulkevat sateessa on
hyytävimpiä ja jännittävimpiä kirjoja, mitä olen aikoihin
lukenut. Se on myös romaani, jollaista olen viime aikoina kovasti
kaipaillut lukulistalleni. Sen tarina on kiehtova ja viihdyttävä,
mutta ei aliarvioi lukijaansa ja antaa sopivasti myös älyllistä
haastetta. Luonnehtisin Jääskeläisen romaania myös hyvin
kansainväliseksi. En nimittäin ole aiemmin lukenut keneltäkään
kotimaiselta kirjailijalta mitään vastaavaa. Vaikka tapahtumat
sijoittuvat pääosin Suomeen, romaanissa ei ole mitään
leimallisesti kotimaista ellei sellaisena pidetä reaalifantasiaa,
jota Jääskeläinen on sanonut kirjojensa edustavan. Sielut
kulkevat sateessa on
rohkea ja suureellinen teos. Se tarttuu häpeämättömästi hyvin
massiiviseen ja kiistellyyn aiheeseen ja tuo siten mieleeni teini-iän
suosikkini Philip Pullmanin Universumien
tomu -trilogian.
Sanoisin, että Jääskeläinen pitää teoksen fiktiivisen
uskottavuuden juuri ja juuri hyppysissään, mikä tekee romaanista
niin nautittavaa luettavaa. Reaalisuus yhdistettynä suureelliseen
fantasiaan voi helposti olla falskia ja tyylitöntä, mutta kun
tasapaino on juuri kohdallaan se on tätä; huikeaa, mielikuvitusta
kiihottavaa, jotain tyystin ennenkokematonta.
Sielut
kulkevat sateessa on
mielestäni myös ehdottomasti Jääskeläisen tähän astisen
tuotannon huipentuma. Sen rinnalla Lumikko
ja yhdeksän muuta sekä
Harjukaupungin
salakäytävät vaikuttavat
hieman hillityiltä. Niiden tarinat ja maailmat ovat ehdottomasti
kiehtovia, mutta niistä puuttuu Jääskeläisen uusimman romaanin
rohkeus,
jopa tietynlainen röyhkeys. Myös Jääskeläisen aiemmissa
romaaneissa ilmennyt ilkikurisuus ja kuiva ironia pääsee tässä
teoksessa
ilahduttavalla
tavalla valloilleen.
Romaanin alussa näennäisesti realistinen todellisuus on
kiinnostavalla tavalla hieman vinksahtanut ja pahaenteinen.
Epätavallisen pitkään jatkunut sade heittää maailmaan
sumuverhon, jonka toisella puolella todellisuus alkaa hämärtyä ja
rakoilla. Tunnelma on hienovaraisen virittynyt. Sade on kummallisen
läpitunkevaa. Jo romaanin alussa se taistelee tiensä väkisin
Juuditin taloon katon läpi ja Helsingissä se tulvii kaduille ja
täyttää lopulta ihmisten kellarit. Sateesta rakentuu vertauskuva,
jollekin tuntemattomalle ja hahmottomalle, joka pyrkii väkisin pahaa
aavistamattomien ihmisten elämään.
Lisäksi
ohjelmaan kuuluva sielullinen kehittyminen muokkaa jokaisen uskoa
vähitellen kohti sitä pistettä, jossa kaikkien usko on sama.
Silloin kaikki näkevät eri suuntiin haarautuvien uskontojen
alkupisteeseen ja kumartavat siinä vaikuttavaa Tuonpuoleista
Jumaluutta, jossa kaikki totuudet kiteytyvät ja kirkastuvat. Silloin
sielu loistaa niin kirkkaana ettei dogmeja enää tarvita. Sielusta
itsestään tulee dogmi.
Yksi
romaanin karismaattisimpia ja arvoituksellisimpia hahmoja on Juuditin
potilaaksi päätyvä rikas ranskalaissyntyinen Leo Moreau. Hän on
maailmankuulu ateisti ja maailmalle levinneen uskonnonvastaisen
kamppailun kasvot. Vaikka Sielut
kulkevat sateessa
rakentaa jyrkkiä vastakkainasetteluja, se käsittelee uskontoa ja
ateismia myös sopivan abstraktilla tasolla antaen lukijallekin
henkilökohtaisesta vakaumuksestaan riippumatta tilaisuuden
tarkastella romaanin tapahtumia sopivalta etäisyydeltä. Vaikka
romaani vilisee Raamatun lainauksia, se ei sinällään etualaista
esimerkiksi kristinuskoa ja sen dogmeja vaan pikemminkin tutkii
uskontoa yleisenä ilmiönä. Se pureutuu siihen, mitä uskominen tai
uskonnon vihaaminen oikeastaan merkitsee ja mistä näissä ilmiöissä
voisi perimmiltään olla kyse.
Kontrastina
romaanin arvoitukselliselle juonelle tarinankulun katkaisevat
tuntemattomaksi jäävän kertojan sivuhuomautukset, jotka
analysoivat ja selittävät auki henkilöhahmojen ajatuksia,
motiiveja ja tekoja. Kertoja jakaa auliisti taustatietoja ja
paljastaa asioita, jotka Juuditiin keskittyvän näkökulman vuoksi
jäisi lukijalta muuten pimentoon. Sivuhuomautukset tuovat romaaniin
myös metafiktiivisen
tason, sillä kertoja käsittelee tapahtumia ja hahmoja kuin kyse
nimenomaan olisi fiktiivisistä elementeistä:
Martta
ei aina ole varma, osaako todella tuntea rakkautta. Mitä rakkaus
oikeastaan on? Martta on kyllin tarkkanäköinen oivaltaakseen, ettei
täysin puhtaita inhimillisiä tunteita ole olemassakaan, ja se lisää
arovostustani häntä kohtaan. Hänen roolinsa on silti alusta
lähtien ollut olla pelkkä sivuhenkilö Juditiin keskittyvässä
tarinassa, minkä hän aavistanee itsekin.
Metafiktiivisyys ei kaikeksi onneksi ole itsetarkoituksellinen kikka,
vaan kietoutuu kiehtovalla tavalla romaanin teemoihin ja avaa
mahdollisuuksia monitulkintaisuudelle. Jääskeläisen kerronnassa on
myös ilkikurista itsetietoisuutta, joka tulee esiin paitsi
metafiktiivisyydessä myös hetkittäin pilkahtelevan lakonisen
huumorin kautta. Vaikka huumorin on mustaa, se tuo kaiken
jännittävyyden keskelle kepeyttä.
Sielut
kulkevat sateessa tuntuisi
sijoittuvan jonkinlaiseen määrittelemättömään
lähitulevaisuuteen. Pienet yksityiskohdat antavat ymmärtää, että
todellisuus on samanlainen kuin meidän, vain aavistuksen pidemmälle
vietynä. Venäläinen avaruusretkikunta on parhaillaan matkalla
Marsiin ja Juuditin uusi työpaikka F-Remedium on eräänlainen
karikatyyrinen heijastus nykyhetken tavasta korostaa psyykkistä ja
fyysistä terveyttä sekä niiden välistä tasapainoa. Kirjan
tunnelma on ainutlaatuinen. Jääskeläinen onnistuu tavoittamaan
reaalifantasiallaan jotain olennaista juuri tästä ajasta ja sen
hengestä. Teknologian nopea kehittyminen, ilmastonmuutos, luonnon
tuhoutuminen ja luonnonvarojen ehtyminen ovat muuttaneet maailmaa
fundamentaalisti ja samalla kokemustamme siitä, mikä on pysyvää
tai varmaa. Romaanissa nostetaan esiin esimerkiksi se, kuinka
matkustamisen nopeus on hämärtänyt kokemustamme maantieteellisistä
etäisyyksistä. Sielut
kulkevat sateessa kysyy
myös, mihin voi uskoa ja luottaa; mistä voi varmasti tietää, mikä
on totuus. Romaanin maailmassa totuuksien kaupittelijoita on monia ja
mitä enemmän maailman totunnaiset loogiset rajat hämärtyvät,
sitä välttämättömämpää romaani henkilöille on valita, mihin
uskoa ja kenen puolelle asettua. Sielut
kulkevat sateessa nostaa
esiin sen, kuinka valistuksen ajalla syntynyt ihmisen
kaikkivoipaisuuden tunne on toisinaan alkanut korvautua kalvavalla
epäilyksen tunteella: kokemuksella siitä, että ihminen on ollut
ennenkin väärässä. Mitä jos totuus onkin vielä kamalempaa kuin
osasimme kuvitellakaan?
Sielut
kulkevat sateessa muissa
blogeissa: Sallan lukupäiväkirja, Amman lukuheti, Ilselä,
Leena Lumi, Järjellä ja tunteella, Erjan lukupäiväkirja, Booking it some more, Rakkaudesta kirjoihin, Kujerruksia,
Opuscolo,
Kirjakaapin kummitus, Luettua,
Satun luetut
Ilahduttavan analyyttinen ja kehupitoinen bloggaus, kirjailija kiittää Essielinaa. <3
VastaaPoistaHyvää on helppo kehua. Mukavaa, että pääsit käymään blogissani! :)
PoistaYritän saada tuon omaksi ja luen vasta sitten. Edellisen kirjan perusteella uskon sen jäävän kirjahyllyyni.
VastaaPoistaToivotan antoisia lukuhetkiä, kun saat kirjan hyppysiisi. Minullakin ehdottomasti jää hyllyn täytteeksi.
PoistaKylläpä kirjoitat hienosti Jääskeläisen romaanista! Hieno on toki kirjakin. Minulle Lumikko ja yhdeksän muuta on jäänyt mieleen todella upeana lukuelämyksenä, eikä Sielut aivan yltänyt samaan - korkealle kuitenkin. :)
VastaaPoistaKiitos! Olen Jääskeläisen kirjoista pitänyt kaikista, mutta tämä sitten iski oikein lujaa. Lumikon lukemisesta tosin on jo aikaa, joten siihen olisi mielenkiintoista joskus palata vielä. Onhan nämä sitä lajia, joista varmasti saa irti jotain myös toisella lukukerralla.
Poista