Anna Jansson: Vaitelias
jumala; Kalpeat ja kuolleet (yhteisnide, Gummerus 2013)
Alkuteos:
Stum sitter guden 2002;
Alla de stillsamma döda
2003
Suomentaja:
Jaana Nikula
Sivumäärä:
622
-
Mainitsin Gillian Flynnin
Kiltistä tytöstä kirjoittamani postauksen
yhteydessä, että olen yrittänyt ravistella rikoskirjallisuutta
kohtaan tuntemiani ennakkoluuloja. Olen kuullut Anna Janssonin Maria
Wern -kirjoja kehuttavan useassakin yhteydessä, joten kun vastaani
tuli kaksi ensimmäistä Maria Werniä kätevänä pokkarimallisena
yhteisniteenä, päätin antaa pohjoismaiselle dekkarille
tilaisuuden.
Omien lukurajojeni
koetteleminen on opettanut minulle, minkälainen lukija olen. En ole
ennen nyrpistellyt viihteellisemmälle kirjallisuudelle, mutta tällä
kertaa en vain jaksanut mitenkään innostua romaanin juonen
käänteistä tai henkilöhahmoista. Hain Maria Wern -dekkareilta
viihdettä, cliff-hangereita ja jännitystä. Romaanit osoittautuivat
minulle kuitenkin pahemmaksi pakkopullaksi kuin Marcel Proustin
Kadonnutta aikaa etsimässä.
Maria Wern -dekkareiden
ensimmäisessä osassa Vaitelias jumala ratkaistava rikos
kietoutuu muinaisen skandinaavisen mytologian ympärille. Romaanin
alussa nuorempi konstaapeli Maria Wern ja hänen
rikostutkijakollegansa Hartman todistavat rituaalimurhan jälkiä.
Skandinaavinen mytologia on houkutteleva teema ja selittää
kiehtovalla tavalla tapahtuneen murhan motiiveja. Valitettavasti
Vaitelias jumala ei kuitenkaan ole mikään Da Vinci
-koodi. Kirjailijan taustatutkimus ei riitä siihen, että teema
suodattuisi läpi koko romaanin ja rikos alkaisi avautua piinaavasti
vihje vihjeeltä ja pala palalta. Wernin ja hänen kollegoidensa
rikostutkina on summittaista sohimista sinne tänne ja tapaukset
ratkeavat pikemminkin sattumalta kuin Wernin tai kenenkään muunkaan
verrattomien älynlahjojen vuoksi. Wernin työskentelytyyli voi toki
olla realistisempaa kuin Hercule Poirotin, mutta se ei tee romaanista
yhtään kiinnostavampaa.
Kalpeissa ja
kuolleissa on vielä mitään sanomattomampi juoni kuin
Vaiteliaassa jumalassa. Yrttitarhuri Rosmarien aviomies on
kadonnut ja pian poliisi löytää kolmen henkilön ruumiit, jotka
kaikki liittyvät jollain tavoin kadonneeseen. Romaanista löytyy
jälleen sinällään mielenkiintoisia aihioita kuten yrtit ja
kasvimyrkyt, rauhanturvaajat, perheväkivalta tai kettutytöt. Kaikki
aihiot kaipaisivat kuitenkin lihaa luidensa päälle, tarkempaa
syventymistä ja tematisointia. Nyt ne jäävät hyvin ohuiksi ja
huteriksi motiiveiksi, eivätkä onnistu rakentamaan napakkaa
kokonaisuutta. Janssonin tapa käsitellä teemojaan on tylsä ja
ponneton. Hänen aiheenaan saattaa olla perheväkivalta, mutta hän
ei tee siitä yhteiskunnallista kommentaaria. Hän laittaa
henkilöhahmonsa käymään perhekriisejä, mutta ne eivät liity
millään tavalla käsillä olevaan rikokseen tai heijasta siitä,
mitä henkilöhahmot joutuvat työssään käymään läpi. Janssonin
dekkareista puuttuu moniulotteisuutta ja syvempää temaattista
tajua.
Janssonin kerronta on
myös tylsähkön tyylitöntä. Vaitelias jumala tosin alkaa
lupaavalla ympäristön kuvauksella ja päähenkilön esittelyllä:
Lumihiutaleet
tanssivat kylmässä varhaisaamun valossa. Ne kieppuvat leikitellen
kohti maata ja hävisivät kosteaan saveen. Taivas roikkui
lyijynharmaana ja painavana puiden latvojen yläpuolella. Kuusien
lomassa oli aivan pimeää. – – Nuorempi konstaapeli Maria Wern
käveli miehen vierellä käsi tämän kapeitten harteitten
ympärillä. Marian pitkä vaalea palmikko heilahteli puolelta
toiselle kun hän harppoi terävien kivien ja kiemurtelevien juurien
yli. Taskulampun valokiila etsiytyi kohti hakkaavaa ääntä, joka
kuului nyt voimakkaampana. Lehtipuiden paljaat oksat kurottivat kohti
taivaalta virtaavaa heikkoa valoa. Yön ja aamun rajamailla kaikki
värit olivat harmaita.
Kuvauksessa on
elokuvallista tunnelmointia. Vaikka kielikuvat eivät ole erityisen
tuoreita, lukija voi silti eläytyä tilanteeseen; aistia kylmät
lumihiutaleet, kuulla pahaenteisen hakkaavan äänen, kun hirtetty
ruumis kolahtelee puunrunkoa vasten, kuulla ehkä jopa
henkilöhahmojen askelten narahtelun lumessa. Kerronta kiinnittää
lukijan huomion valikoivasti yksityiskohtiin kuin kameran linssi
luoden vahvoja vaikutelmia. Jopa viimeisessä lauseessa aamuyön
harmaudesta on jokin runollinen kaiku. Harmikseni tunnelmointi loppuu
kuitenkin tähän alkukuvaan, jonka jälkeen romaanin kerrontaa
pelkistyy puisevaksi raportoinniksi.
Kiinnostuin Maria Wern
-dekkareista muun muassa siksi, että niissä kuulemma pureudutaan
tavanomaista enemmän päähenkilön siviilielämään. En ole niin
hyvin perehtynyt pohjoismaiseen rikoskirjallisuuteen, että osaisin
tehdä itse vertailuja. Maria Wernin perhe-elämä tulee kuitenkin
lukijalle jo kahden romaanin aikana hyvin tutuksi – siis
raivostuttavan tutuksi. Maria Wern velloo ja velloo ongelmissaan,
jotka henkilöityvät hävyttömään anoppiin ja käsittämättömän
typerään aviomieheen. Vahvan naisen ikonisessa hahmossa,
menestyneessä rikospoliisi Maria Wernissä ei kuitenkaan ole sen
vertaa sisua, että hän kävelisi pois liitosta, jossa aviomies on
vain yksi lapsi kahden muun joukossa. Asetelmassa on kenties haettu
jonkinlaista mielenkiintoista vastaparia Maria Wernin vahvalle
ammatti-identiteetille, mutta Wernin perhe-elämä on
yksioikoisuudessaan ja toisteisuudessaan pitkästyttävää ja
turhauttavaa luettavaa.
Kaiken kaikkiaan on siis
todettava, että pohjoismainen dekkari ei ole minun lajini
laisinkaan. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla asiaan hieman
paremmin perehtyneiltä, miten nämä Maria Wernit suhteutuvat muihin
saman lajin edustajiin. Poikkeavatko nämä erityisesti muista
pohjoismaisista dekkareista vai ovatko nämä juuri sitä
perinteisintä tyyliä? Jäin myös pohtimaan, kehittyisivätkö
Janssonin juonikuviot ja henkilöhahmot Maria Wernien jälkimmäisissä
osissa.
Vaitelias jumala muissa
blogeissa: Lumiomena,
Humisevalla harjulla, Lukutoukan ruokalista, Kuuttaren lukupäiväkirja, Booking it some more, Aamuvirkku yksisarvinen
Kalpeat ja kuolleet
muissa blogeissa: Lukutoukan ruokalista
Genretuntemukseni ei riitä Janssonin vertaamiseen muihin pohjoismaisiin dekkaristeihin, mutta tulipa mieleeni kysyä, että oletko lukenut Inger Frimanssonia? Hän on saanut kaksikin kertaa Ruotsin dekkariakatemian palkinnon. Hänen teoksensa eivät ole perinteisiä dekkareita, mutta ne ovat ihan omalla tavallaan painostavia ja vahvatunnelmaisia, täynnä psykologista jännistystä. Häntä voin ainakin suositella.
VastaaPoistaKiitos vinkistä! Frimasson ei ole minulle entuudestaan tuttu, mutta voisin ehkä kokeilla. Psykologinen jännitys kuulostaa ihan lupaavalta.
Poista