Jeffrey Eugenides:
Naimapuuhia (Otava 2012)
Alkuteos: The
Marriage Plot
Ilmestynyt ensimmäisen
kerran: 2011
Suomentaja: Arto
Schroderus
Sivumäärä: 599
-
Amerikkalainen
kirjailija Jeffrey Eugenides on profiloitunut vuosien varrella kirjoittamaan
epätavallisia kasvutarinoita, joissa nuoruuden tavanomaiset ongelmat
kietoutuvat epätavanomaiseen tai traumaattiseen identiteettikehitykseen.
Eugenides paljastaa amerikkalaisten idyllisten esikaupunkialueiden julkisivun
takana muottiin väkisin kasvatetut ahdistuneet nuoret. Eugenidesin esikoinen Virgin
Suicides on upea kuvaus seksuaalisuuden ja naiseuden piilottamisesta
ydinperheen muodostamaan ahtaaseen vankilaan. Intersukupuolisuutta käsittelevä Middlesex
on puolestaan
vahva ja viihdyttävä sukupolvitarina, joka toi Eugenidesille myös
Pulitzer-palkinnon.
Naimapuuhia
on Eugenidesin kolmas romaani ja sijoitettu 80-luvun Yhdysvaltoihin. Sen
tulkinnassa keskeisenä lähtökohtana on ajatus avioliittojuonen
(englanninkielisen alkuteokseni nimi The Marriage Plot) ja romaanimuodon
kuolemasta. Modernissa yhteiskunnassa avioliitolla ei ole enää naiselle
toimeentuloon liittyvää merkitystä eikä romaanin juoni rakennu enää luontevasti
rahan ja rakkauden välisen jännitteen varaan. Naimapuuhien
kirjallisuutta opiskelevan Madeleinen, opettaja julistaa romaanimuodon
ahdinkoa:
Saunders
oli sitä mieltä, että romaanimuoto oli huipentunut avioliittojuoneen eikä ollut
koskaan toipunut sen katoamisesta. Siihen aikaan, kun elämässä menestyminen oli
riippunut avioliitosta ja avioliitto rahasta, romaanikirjailijoilla oli ollut
aihe josta kirjoittaa. Eepoksissa laulettiin sodasta, romaanissa avioliitosta.
Sukupuolten välinen tasa-arvo, naisten kannalta hieno juttu, oli ollut paha
juttu romaanille. Ja avioero oli mitätöinyt sen tyystin. Mitä väliä sillä
olisi, kenen kanssa Emma menee naimisiin, jos hän voisi myöhemmin hakea
avioeroa? Miten avioehdon olemassaolo olisi vaikuttanut Isabel Archerin ja
Gilbert Osmondin avioliittoon? Saunders oli sitä mieltä, ettei avioliitolla
ollut enää juuri mitään merkitystä, eikä ollut romaanillakaan. Missä
avioliittojuoni oli nykyään? Ei missään.
Saundersin näkemys
avioliittojuonen katoamisesta toimii Naimapuuhissa romaanin sisään
kirjoitettuna haasteena, johon romaani on itsessään eräänlainen vastaus. Naimapuuhia
on moderni avioliittojuoni, jonka keskiössä on kolme collegesta valmistuvaa
nuorta aikuista. 1800-luvun perinteisen avioliittojuonen tapaan romaani
rakentuu sen ympärille, kenet kilpakosijoistaan nuori kirjallisuudenopiskelija
Madeleine valitsee: hyvän ystävänsä Mitchellin vai älykkään ja mielipiteiltään
terävän Leonardin.
Kuten 1800-luvun
kirjallisuuden sankarittaret, myös Madeleine sukkuloi valinnoissaan sen
välillä, mitä häneltä odotetaan ja mitä hän itse haluaa olla. Hyväsydäminen
Mitchell edustaa avioliittojuonien oikeaa valintaa. Hän on Madeleinen
vanhempien suosikki ja rationaalinen vaihtoehto, jonka mahdollisuudet näyttävät
romaanin alussa heikoilta mutta jonka todellisen hurmaavuuden sankaritar
oivaltaa vasta lopussa. Leonard edustaa vaarallista intohimoa, hänen välittömän
charminsa takana olevan petollisuuden sankarittaren tulisi oivaltaa romaanin
kuluessa. Modernissa tarinassa henkilöhahmojen perinteiset roolit kuitenkin
murenevat ja vaihtavat paikkaa. Madeleine ei ole ihanteellinen sankaritar, joka
osaisi tehdä itsensä kannalta parhaat ratkaisut vaan poukkoilee keskenään
ristiriitaisten ratkaisujen välillä arvoliberaalissa todellisuudessaan vailla
selkeitä toimintaa ohjaavia normeja ja rakenteita.
Modernissa
avioliittojuonessa raha on poistunut avioliittopäätöksen tieltä ja valinnan
keskeiseksi määrittäjäksi on tullut ainoastaan rakkaus, joka on kuitenkin
marinoitunut tuhansissa romanttisissa kertomuksissa ja muuttunut pikemminkin
käsitteelliseksi kuin luontaiseksi. Naimapuuhien henkilöhahmoille heidän
oma elämänsä on yksi narratiivi muiden joukossa. He tarkastelevat kokemuksiaan
ja minuuttaan kuin ne olisivat tekstuaalisia rakenteita, jotka voidaan eritellä
ja joista voidaan tehdä romanttisia ja kiehtovia analyyseja. Madeleine ja Leonard
käyvät semiotiikan kurssia, jossa heidän on tarkoitus purkaa kielen ja ilmaisun
merkitykset, kunnes ne viittaavat vain itseensä. Rakastuessaan Leonardiin
Madeleine löytää tunteilleen selityksen Roland Barthesin esseistisestä
teoksesta Rakastuneen
kielellä. Barthes pelkistää rakkauden
diskursiivisiksi rakenteiksi, jotka syntyvät rakastuneen päässä todellisuuden
kuvina riippumatta siitä, ovatko ne totta vai ei. Rakkauden kokemukset
tapahtuvat jokaisen ihmisen omassa subjektiivisessa todellisuudessa, mitä
havainnollistaa romaanin näkökulmavaihtelut eri henkilöhahmojen välillä sekä
niiden ilmentävät poikkeavat kokemukset samoista tilanteista.
Henkilöhahmojen
tietoisuus omien tunteidensa ja kokemustensa vaikuttimista muuntuu lukijan
tietoisuudeksi romaanin teemojen tekstuaalisesta luonteesta. Rakkaus ja
avioliitto ovat kielen kautta tuotettuja ilmiöitä, joiden merkitykset eivät ole
luonnollisia vaan kulttuurisesti ja diskursiivisesti synnytettyjä. Naimapuuhien henkilöhahmot etsivät
rakkaudesta elämäänsä suurempaa totuutta, mutta siitä kehkeytyykin heidän
narsistisen identiteettityönsä väline. Heidän rakkautensa kohde heijastaa
heidän omaa persoonaansa heidän toivomallaan tavalla. Madeleine, Mitchell ja
Leonard eivät ole niinkään kiinnostuneita rakkauden kohteestaan kuin siitä,
millaisen identiteetin rakastuminen tiettyyn ihmiseen heille tuo.
Naimapuuhien
henkilöhahmojen naiivi itsekeskeisyys
ja pikkumaisuus koettelee lukijan hermoja, mutta samalla heidän narsistisessa
identiteettityössään on jotain epämiellyttävän samaistuttavaa. Heidän tapansa
peilata omaa elämäänsä kirjallisuuteen tai matkustaa maailmalle oppiakseen
elämän tärkeysjärjestykset ja irtaantuakseen teollisuusmaiden tuottamista,
keskiluokkaisista harhakäsityksistä koskettaa nolostuttavalla tavalla
omaatuntoa. Naimapuuhia banalisoi
romanttiset kokemukset, purkaa yhteiskunnalliset jännitteet ja tulee näin
synnyttäneeksi samanaikaisesti sekä ahdistavan että kepeän farssin. Vaikka en
löydä romaanista lopulta suurempaa sanomaa kuin vahvistuksen avioliittojuonen
ja romaanimuodon kuolemalle, en voi olla ihailematta sen ilkikurisuutta ja
rohkeutta tuottaa rakkaustarina, joka ei oikeastaan käsittele lainkaan
rakkautta.
Vau, mikä kirja! Täytyy ottaa lukulistalle! :) Tämä on tällainen kirjallisuuden opiskelijan unelma. Tuo avioliittojuonen katoamisen pohdinta on mielestäni äärimmäisen kiinnostavaa.
VastaaPoistaVirgin Suicideksen olen lukenut joskus. Se oli kiinnostava, vaikka ehkä vähän valjumpi kokemus kuin mitä odotin.
Kirjallisuutta opiskelleelle tässä todellakin on tarttumapintaa, ehkä myös hieman aihetta itseironialle. :)
Poista