Mark Z. Danielewski: House Of Leaves: A Novel (Pantheon
Books 2000)
Sivumäärä: 709
-
Amerikkalaisen Mark Z. Danielewskin House of
Leaves on erikoinen romaani, jonka ympärille rakentuu kiehtova mystiikan
aura niin kirjallisessa kuin ulkokirjallisessa mielessä. Romaani on
Danielewskin esikoisteos ja ilmestyi alun perin käsikirjoitusnippuna, joka
kiersi kädestä käteen, ennen kuin se julkaistiin varsinaiseksi kirjaksi. Teos
nauttii laajaa kulttimainetta ja sen arvoituksia ja eriskummallisuuksia
spekuloidaan laajalti esimerkiksi internetin keskustelupalstoilla. Tyyliltään
romaani on kokeellinen ja hyödyntää muun muassa monikerroksellisia kertomusrakenteita
sekä epäkonventionaalisia typografioita ja paratekstejä.
Perustaltaan House of Leavesissa on kyse kauhuromaanista,
joka genrelleen tyypillisesti pyrkii rikkomaan todellisuuden ja fiktion rajoja.
Romaanin paratekstit, eli tarinaan kuulumattomat osiot kuten nimiösivu,
johdanto, hakemisto, liitteet, osittain jopa kustantajatiedot, ovat osa teoksen
fiktiivistä todellisuutta. ”House of Leaves”
viittaa siis fiktion sisäiseen teokseen, jonka on kirjoittanut Zampanoksi
kutsuttu sokea mies. Hänen käsikirjoituksensa on kaivanut esiin ja koostanut
teokseksi huumeille altis Johnny Truant, joka on kirjoittanut myös teoksen
esipuheen ja lukuisia sen alaviitteitä. Näiden kertojaäänien lisäksi romaanissa
esiintyy muutamia alaviitteissä tehtyjä kommentteja teoksen ulkopuolisilta toimittajilta.
Romaanin varsinaisen tarinan kertojana on siis Zampano, mutta yhtä
merkittäväksi nousee myös epävakaan Truantin polveilevat vuodatukset omasta
elämästään ja ”House of Leavesin”
vaikutuksesta hänen psyykeeseensä ja todellisuudentajuunsa. Truantin
kielellinen tyyli tuo maanisuudessaan ja ryöpsähtelevässä rikkaudessaan mieleen
Jack Kerouacin yhtä pakonomaisen verbaalisen ilotulittelun romaanissa On the Road (1957) ja muodostaa
vastakohdan Zampanon rauhallisen analysoivalle kerronnalle.
Zampanon käsikirjoitus ”House
of Leaves” on tieteellisen tekstin konventioita imitoiva analyysi fiktiivisen
pulitzer-palkitun kuvajournalistin Will Navidsonin dokumenttielokuvasta Navidson Record. Elokuvan alkuperäinen
tarkoitus on dokumentoida Navidsonin perheen asettumista uuteen taloonsa Ash Tree Lanella, mutta lopulta siitä
kehkeytyykin dokumentaatio talon
painajaismaisesta, fysiikan lakeja uhmaavasta rakentumisesta mittasuhteiltaan
äärettömäksi tilaksi. Todellinen seikkailu alkaa siitä, kun olohuoneen
ulkoseinään ilmestyy ovi, joka järjenvastaisesti johtaa uuteen tilaan, alati
muutoksen alla olevaan labyrintiin. Toisin sanoen talo
paljastuu sisältä laajemmaksi tilaksi kuin mitä se on ulkoa käsin
tarkasteltuna.
House of Leaves on ajattelun totuttuja ratoja auki
kampeavaa kirjallisuutta, joka tekee lukukokemuksesta niin hämmentävää ja
epämukavaa, että lukijana on irrottauduttava omasta ulkopuolisesta ja
näkymättömästä tarkkailijan roolistaan ja määriteltävä oma suhtautuminen
käsillä olevaan tekstiin. Romaanin eriskumallisuudet ja epäkonventionaalisuudet
pakottavat ja haastavat kohtaamaan sen, mistä fiktiivinen ja faktuaalinen,
romaani, lukijuus tai tieteellinen teksti rakentuvat. Navidsonin talon käsityskyvyn rajoja koetteleva olemus on osoitus
ajattelusta, joka on lumoavalla tavalla vapaampaa kuin omani ja jonka
rajattomuus ikuistettuna fyysiseksi kirjaksi tuntuu epäilyttävältä, suorastaan
pelottavalta. Missä vaiheessa kirja ylittää fyysiset rajansa niin kuin sen
kuvaama talo? Esipuheessaan Johnny Truant
varoittaa lukijaa Zampanon tekstin vaikutuksista todellisuudentajuun, ja on
hetkiä, jolloin otan nuo viettelevän kauniiseen kielen rytmiikkaan puetut sanat
tosissani:
You might try
then, as I did, to find a sky so full of stars it will blind you again. Only no
sky can blind you now. Even with all that iridescent magic up there, your eye
will no longer linger on the light, it will no longer trace constellations.
You’ll care only about darkness, and you’ll watch it for hours, for days, maybe
even for years, trying in vain to believe you’re some kind of indispensable,
universe-appointed sentinel, as if just by looking you could actually keep it
all bay. It will get so bad you’ll be afraid to look away, you’ll be afraid to
sleep.
House of Leaves pyrkii useilla eri
tavoilla luomaan voimakkaamman siteen todellisuuteen kuin tavanominen fiktio.
Teoksen rakentuminen niin kuin kyse olisi todella kuolleen sokean miehen
jäämistöstä löydetystä käsikirjoituksesta kutsuu lukijan mukaan leikkiin, jossa
fiktio voi muuttua todelliseksi ja tapahtumien synnyttämä pelko aiheelliseksi. Elokuvien
kohdalla puhutaan found footage -genrestä, jota
hyödynnetään erityisesti juuri kauhussa ja jonka tunnetuimpia edustajia lienee
1999 ilmestynyt The Blairwitch Project. House of
Leavesissa tämä
efekti jatkuu vielä toisen tason kertomuksessa, sillä Zampano käsittelee myös Navidson Recordia todellisena dokumentaarisena
teoksena viitaten olemassaoleviin lähdeteoksiin ja todellisten
julkisuudenhenkilöiden kommentteihin elokuvasta.
Kauhugenressä found footage -efektin tarkoituksena on vahvistaa jännitystä ja
kauhun tunnetta, mutta House of Leavesissa kerrotun suhde
todellisuuteen muodostuu lopulta ambivalentiksi. Todellisuusilluusion rinnalle
romaani tuottaa myös toista diskurssia, jossa illuusio hajotetaan tahallisesti
todistamalla kerrottu fiktioksi. Johnny Truant muun muassa paljastaa jo
esipuheessaan Navidson Recordin fiktiivisyyden,
vaikka alkaa romaanin edetessä selvästi uskomaan dokumentin olemassaoloon. Kauhun
rakentaminen lukuisissa viihde-elokuvissa kulutetulla efektillä olisi kaiketi
synnyttänytkin kokonaisuudeltaan hengettömän teoksen. House of Leavesin kauhu
perustuukin pikemminkin romaanin kaikki ulottuuvuudet läpäisevälle vieraudelle
ja epäloogisuudelle, tunteelle siitä, että faktan ja fiktion rajojen sijaan nyt
ollaan rikkomassa rajoja, joiden olemassaolosta ei ole aikaisemmin ollut
tietoakaan. Siis tunteelle siitä, että romaanin lukeminen on yhtä suuri askel
kohti tuntematonta kuin Navidsonin astuminen talonsa
painjaismaiseen labyrinttiin.
Kun puhun kauhua synnyttävästä
vieraudesta, en halua missään nimessä tarkoittaa vieraannuttamista.
Kokeelliselle kirjallisuudelle epäluonteenomaisesti House of Leavesin typografiset
kokeilut ja epätavallinen muoto ei vieraannuta lukijaa kerrotusta ja tee
tietoiseksi kaiken tekstuaalisesta luonteesta. Lopussa pohdin kyllä kielen ja
merkitysten rajattomuutta, mutta sitä ennen House of Leaves on vienyt minut konkreettisesti
tuohon pimeään kuiluun, jossa ihminen ei ole turvassa miltään, kaikkein vähiten
itseltään. Romaanin kokeellinen muoto heijastaa sisältöä ja vahvistaa sen
vaikutusta. Teoksen muodon ja sisällön välillä vallitsee siis rakenteellinen
vastavuussuhde. Kuten Navidsonin talo, myös
teksti ja kerronta muuntuvat ja pysyvät jatkuvassa liikkeessä. Navidsonin talon eläminen heijastuu tekstin typografiaan.
Sanat kulkevat omiin suuntiinsa, asettuva vinoihin ja vertikaalisiin jonoihin
tai muodostavat omia ikkunoitaan toisten sanojen lomaan. Kaikki taloon viittaavat sanat on painettu sinisellä. Navidsonin
talo on hallitsematon tila samalla tavalla
kuin House
of Leavesin lukeminen on hallitsematon prosessi. Teksti on täynnä
viittauksia, arvoituksia ja salaisia polkuja, jotka tuottavat kertomukseen
erityisiä merkityksiä. Lukija ajelehtii sattumanvaraisesti kerronnan käytäviltä
toiselle, sillä kaikkiin tarjottuihin oviin on mahdotonta tarttua.
Pohjimmiltaan Zampanon teksti ja
sen sisältö nojautuvat ainoastaan romaanin ulkopuolella oleviin toisiin
teksteihin. Navidson Record tai
lukuisat siiheen viittaavat tutkimukset ja artikkelit eivät ole House of
Leavesissa sellaisenaan läsnä. House of Leaves sisältää vain niiden
kuvauksia, tiivistelmiä tai siteerauksia. Ja kuitenkin koska kyse on
fiktiivisistä mielikuvituksen tuotteista, House of Leaves sisältää ainoan materiaalin
mitä noista teksteistä on ylipäänsä olemassa. Romaani luo siis vain hyvin
onnistuneen illuusion siitä, että yksittäisten lainausten tai referoitujen
kohtien taustalla olisi toinen kokonainen teos. Siten, omalla tavallaan, kuten
Navidsonin talo myös House of Leaves avautuu omia
fyysisiä rajojaan laajemmaksi ja suuremmaksi teokseksi.
Danielewskin House of Leaves ja erityisesti
tuo hyytävä talo kaikessa
käsittämättömyydessään ovat huikeita ja unohtumattomia lukukokemuksia. Lopussa
en jää kuitenkaan pohtimaan fiktion ja faktuaalisen rajoja tai ihmispsyykeen
syövereitä vaan kielen ja sen kautta rakennettujen merkitysten rajattomuutta. Weird FictionReview -sivuston arviossa Deborah Biancotti mainitsee Danielewskin verranneen
joskus house-sanan sinistä kirjoitusasua
elokuvissa käytettyyn ”blue screeniin”.* Nykyelokuvissa
käytössä on yleisimmin ”green screen”, mutta toimintaperiaate on sama. Kyseessä
on siis kohtausten kuvausvaiheessa käytetty tausta, johon voidaan jälkikäteen
heijastaa mikä tahansa haluttu miljöö. Biancottin tulkinnan mukaan talon vertaus blue screeniin merkitsee siis
Navidsonin talon muodostavan ”taustakankaan omille sisäisille psykologisille
projektioillemme” (käännös omani). Se heijastaa epäonnistumisemme ja pelkomme,
ottaa sisäisten kauhujemme muodon ja pakottaa meidät vastakkain niiden kanssa.
Biancottin tulkinta on kiehtova
juuri siksi, että se tuntuu viittaa pohjimmiltaan mielen sisäisen maailman ja
mielikuvituksen rajattomiin mahdollisuuksiin. Samalla en voi kuitenkaan olla
kytkemättä tähän tulkintaan myös toista blue screen -rinnastusta. Siinä house -sanan sininen painoasu viittaa kieleen ja
kielijärjestelmään taustakankaana, jolle voi projisoida rajattoman määrän
merkityksiä. Muutaman kirjaimen jono sinisellä painettuna voi kätkeä taakseen
loputtoman pimeyden, joka voi saada millä hetkellä tahansa minkä tahansa
merkityksen. Kuten Navidsonin talo, kieli on
tietyin säännöin rajattu järjestelmä, joka voi kuitenkin luoda äärettömän
määrän merkityksiä, todellisuuksia ja kokonaisia maailmoita, joiden lait eivät
vastaa mitään aikaisemmin tuntemaamme. Joten kun palaan Johnny Truantin
esipuheeseen, jossa hän varoittaa, ettei House of Leavesin jälkeen katseeni piittaa
enää valosta eikä silmäni etsii enää taivaan tähtikuvioita, ajattelen, mitä
järkeä olisikaan tuijottaa enää tähtiin, kun mieleni ja kieleni voi avata
pimeyden, joka sisältää aivan kaiken.
Tämä hämmentävän hieno lukukokemus ja sen ehkä yhtä
hämmentävä tulkinta on hyvä päättää intertekstuaalisella kytkennällä Riston mainioon kappaleeseen,
joka heijastaa hyvin House of Leavesin aikaansaamia
mielenmaisemiani.
--
House of Leavesista on kirjoittanut myös Lukuisan
Laura. Hänen postauksestaan löytyy myös havainnollistavia kuvia House of
Leavesin erikoisista typografisista asetteluista.
Ah, jes, huippua, että luit tämän! Mielenkiintoinen tuo Biancottin tulkinta, samoin kuin oma jatkosi sille. Melkein tekisi mieli lukea kirja uudenlaiset lasit silmillä uudelleen, mutta ehkei kuitenkaan vielä, se on niin oma projektinsa. Kiitos tiukasta analyysistä, kuten aina :)
VastaaPoistaTässä kirjassa on tosiaankin hieman työnsarkaa ja se vaatii oman paikkansa ja aikansa. Yllätyin kuitenkin, miten "menevä" tämä loppujen lopuksi oli. :)
Poista