Sivumäärä: 209
-
Unenpäästäjä
Florianissa eletään
vaihtoehtotodellisuutta vuonna 2010. Kun tulevaisuuteen sijoittuvat dystopiat
maalaavat kauhukuvia siitä, minkälaiseksi yhteiskuntamme voi nykyisellä
kehityskululla muuttua, vaihtoehtotodellisuus näyttää, mitä me elämme juuri
nyt. Saxellin vaihtoehtotodellisuus on reaalitodellisuutemme peili. Sen
poikkeavuus on vain näennäistä, ja sekin mikä on vierasta tai yliluonnollista,
on vain väline, jonka avulla pääsemme tarpeeksi kauas nähdäksemme sen, mikä on
tässä, silmiemme edessä.
Romaani alkaa näin:
Eurooppa
valui hiljalleen tyhjäksi unista. Toisin kuin muita selittämättömyyksiä,
mehiläiskatoa, sammakoiden ja perhosten lajikuolemia, sitä oli hankala edes
myöntää todeksi. Kuka nyt unia laski ja tilastoi? Kuka ryhyisi
poikkitieteelliseen, mantereenlaajuiseen projektiin, jonka peruslähtökohta oli
silkkaa X-filesia ja Kolmannen asteen yhteyttä?
Eurooppaa vaivaa unikato. Ihmiset eivät
saa enää yhteyttä alitajuntaansa vaan nukkuvat tyhjää, houretilan kaltaista
unta. Florianilla, menneisyyden traumojaan Suomeen paenneella Romanian romanilla,
on siunauskirous. Hän kykenee avaamaan ihmisten alitajunnan lukot ja päästämään
heidän jälleen yhteyteen sisimpänsä kanssa. Florianin laittomalla praktiikalla
kohtaa koko yhteiskunnan kirjo menestyneestä yritysvalmentajasta – oman
elämänsä Jari Sarasvuosta – talonmiehen rouvaan ja orpokodin kautta elämänsä
alhoon syöstyyn romanimieheen. On hyväosaisten perhetraumoja ja
muukalaisvihaksi kääntyvää katkeruutta sekä huono-osaisten menetettyä
lapsuutta, rakkauden puutetta ja rakenteellista syrjimistä. Kaiken keskellä on
vielä Florian, jolla on oma menneisyytensä. Sen kautta aukenee vielä yksi
juonne, johon liittyy Romanian lähihistoria, kommunismi ja totalitaristinen
hallinto, romanien vaino ja diaspora. Florian saa osansa ulkomaalaisiin ja
näiden kykyihin kohdistuvasta epäluulosta, kun rikosylikonstaapeli Nuortama
kiinnostuu hänen ammattinharjoittamisestaan ja aikoo Florianin kautta paljastaa
Suomeen saapuneiden romanikerjäläisten järjestäytyneen salaliikkeen.
Saxellin romaanissa riittää
historiantuntemusta ja kiehtovia ideoita, mutta siihen mahtuu myös aivan liian
monta temaattista uomaa, joiden keskinäiset yhteydet jäävät paikoin turhan
hennoiksi. Jäin kaipaamaan polttopistettä, jonka kautta voisin suhteuttaa eri ihmiskohtaloita
sekä laajempia historiallisia ja yhteiskunnallisia juonia keskenään. Fokuksen
puute heijastuu myös siihen, että Unenpäästäjä
Florianin esittelemät visiot lupaavat enemmän kuin lukijalle lopulta
tarjotaan. Florianin unenpäästäjäkyky vaikuttaa paikoin temaattisesti ohuelta,
kerronnalliselta ratkaisulta, jonka avulla romaanissa voidaan referoida eri henkilöhahmojen
elämäntarinoita. Ne ilmeisesti heijastelevat henkilöhahmojen muistoja ja
torjuttuja traumoja mutta ovat samalla muodoltaan epäuskottavan koherentteja ja
tarinallisia. Ihmisen mielen sisään ei siis varsinaisesti päästä kuin kerran,
kun Florian sukeltaa psykoottisen teinitytön tajuntaan. Tuloksena on
harmillisen irrallinen mutta vaikuttava kohtaus, jonka luomissa maisemissa
mangadystopia kohtaa Nolanin
Inceptionin.
Kokonaisuuden hajanaisuudesta
huolimatta Saxellin romaanissa on kuitenkin mielenkiintoisia hetkiä ja ideoita,
joiden kautta kommentoidaan nyky-yhteiskuntaa hyvinkin terävästi ja
oivaltavasti. Kritiikin kohteena on erityisesti Suomen nouseva muukalaisviha,
joka aiheuttaa sokeutta todellisille ongelmille ja huolenaiheille. Saxellin
tarkkasilmäisyydessä on kirjan ilmestymisvuonna ollut lähes profetaalisia
mittasuhteita, sillä kuusi vuotta sitten hän kirjoitti:
Hotelli
Vallin aulabaarin ainoalla asiakkaalla oli edessään iltapäivälehdet ja
puolipäiväkalja. Yleisönosastot olivat sitä itseään: keskiolutoikeiston
tuhertamia lopullisia ratkaisuja. Pistettäisiin suomalaisaktivistien
romanikerjäläisiä varten valtaaman talon ovi säppiin ja polttopullo ikkunasta.
Ei kuluja valtiolle, paitsi mitä karrelle palaneen varastorakennuksen
jyräämisestä tuli.
Unenpäästäjä
Florianin lähtökohta, Euroopan
unikato, on voimakas metafora länsimaiden henkiselle ja kulttuuriselle
tyhjyydelle. Kuluttamiselle ja henkilökohtaiselle menestymiselle omistautunut
ihminen ei vaella maailmassa tietoisuuden puutteessa, kuin unessa, vaan
päinvastoin, hän on menettänyt kykynsä uneksia, luoda mielikuvituksellaan uusia
maailmoja, olla joku toinen, asettua toisen asemaan, tuntea empatiaa. Toisin
sanoen hän alkaa menettää otteen ihmisyydestään. Lieneekö siis kohtalon ivaa,
että pelastus löytyy juuri sieltä, minkä tuo napaansa tuijottava länsimainen on
koittanut epätoivoisesti sysätä pois? Että pelastus on sitä, kun avaa mielensä
sille marginaaliin työnnetylle unenpäästäjälle, hyljeksitylle ja vieraalle
muukalaiselle.
Tämä täytyy pistää lukulistalle (joka tuntuu vain paisuvan ja paisuvan). Kiva, että törmäsin blogiisi!
VastaaPoistaOivoi, se surullisen kuuluisa lukulista. Omanikin on jo täysin kuriton. :) Mukava, että pääsit piipahtamaan!
Poista