John Keats: Yön kirkas tähti. 99
viimeistä kirjettä. (Teos 2010)
Ilmestynyt ensimmäisen kerran:
1895 julkaistussa H. Buxton Formanin toimittamassa Keatsin koottujen kirjeiden
laitoksessa (214 kirjettä, joista julkaistu tässä suomennettuna 99).
Suomentaja: Kaisa Sivenius
Sivumäärä: 281
-
Vaikka Englannin 1800-luvun
merkittävimpiin runoilijoihin lukeutuvan John Keatsin kohtalo
oli lohduton, hänen 99 viimeistä kirjettään rakentavat kuvan miehestä, joka
osasi myös hämmästyttävällä tavalla nauttia elämän kauneudesta ja rakkaudesta
kaikista vaikeuksistaan huolimatta. Yön kirkas
tähti sisältää Keatsin lähettämät kirjeet kesäkuusta 1819 marraskuuhun
1820. Keats kuoli pian viimeisen kirjeensä jälkeen tuberkuloosiin helmikuussa 1821. Hänen
kirjeidensä vastaanottajina on hänen perheenjäseniään ja ystäviään, joista
tärkeimpinä korostuvat erityisesti rakastettu ja kihlattu Fanny Brawne, Amerikkaan
perheineen muuttanut veli George Keats, sisar Fanny Keats sekä läheinen ystävä
Charles Brown.
Keatsin kirjeet osoittavat, että
hän kamppaili paljon terveytensä kanssa jo ennen lopullista kuolemaan johtavaa
sairastumistaan vuonna 1820. Keatsin kirjeet ovat myös upeita oman aikansa
ajattelutapojen kuvia ja esimerkiksi käsitykset sairauksista ja
parannusmenetelmistä ovat nykynäkökulmasta mielenkiintoisia. Kun tietää Keatsin
lopullisen kohtalon, tuntuukin julmalta ja kohtuuttomalta, että häntä esimerkiksi
kiellettiin tapaamasta rakastettuaan Fanny Brawnea, koska hänen tuli
terveytensä vuoksi välttää voimakkaita tunteita ja kiihtymystä. Terveytensä
lisäksi Keats kamppaili paljon myös toimeentulonsa kanssa. Keats oli opiskellut
aiemmin lääketiedettä, mutta runous vei hänet pian täysin mennessään. Varsinkin
ystävilleen osoitetuissa kirjeissään Keats pohtii paljon uravaihtoehtojaan ja
julkaisemiensa teosten menestysmahdollisuuksia. Hän myös kirjoittaa
murhenäytelmän ystävänsä Charles Brownin kanssa lisätulojen toivossa, mutta
projekti epäonnistuu. Sydäntä särkevää Keatsin kirjeissä onkin juuri hänen
tietoisuutensa lähestyvästä kuolemastaan ja murheensa siitä, ettei hän ehtinyt
luoda menestyksekkäämpää kirjallista uraa:
”Jos nyt kuolen”, olen sanonut itselleni, ”en ole jättänyt jälkeeni
ainuttakaan kuolematonta teosta – en mitään, minkä ansiosta ystäväni voisivat
olla ylpeitä muistostani – mutta olen rakastanut kauneuden periaatetta kaikessa
olevassa, ja jos minulla olisi ollut aikaa, olisin tehnyt itseni muistamisen
arvoiseksi.”
Kirjeissään Keats henkilöityy
minulle aivan uudella tavalla. Paitsi että hänen sanansa heijastelevat hyvin
lahjakkaan nuoren miehen ajatuksia, ne myös tuovat esiin hänen inhimillisyyttään,
joka nykynäkökulmassa kätkeytyy jonnekin kauas suurmiehen maineen taakse. Keats
ei itse koskaan saanut tuntea tai tietää
sitä miestä, jonka me nykyään koemme Keatsin olevan. Edellä esitetyssä otteessa
kiteytyy tuskallisella tavalla, kuinka upea kirjailija hän oli ja samalla se,
kuinka kauhistuttavan tietämätön hän siitä oli.
Keatsin kirjeet ovat
kaunokirjallisia taidonnäytteitä jo itsessään. Arkisissakin asioissa kuten sään
tai Keatsin terveydentilan kuvauksissa nousee päällimmäisenä esiin Keatsin
älykäs huumorintaju ja kyky nähdä kauneutta siinä, mikä useimmille on vain
tavanomaista. Keats tekee hauskoja havaintoja ystävistään ja sosiaalisen kanssakäymisen
tilanteista. Kirjeiden henkilökohtainen sävy avaa lukijalle myös sitä,
minkälainen Keats oli persoonana. Hänen sanailunsa on valloittavaa, mutta
näennäisen huolettomien sanojen taakse tuntuu välillä kätkeytyvän myös
katkeruutta ja murhetta. On mielenkiintoista pohtia, minkälaisia tunteita ja
ajatuksia Keatsin kulloistenkin sanojen taustalla todella on. Keats tuntuu
esimerkiksi olevan jo hyvin varhain jokseenkin tietoinen lähestyvästä
kuolemastaan, vaikka samalla puhuu myös tulevaisuuden suunnitelmistaan ja
tervehtymisestä. Kertooko hänen häilymisensä elämän ja kuoleman välillä
tilanteen kohtaamisen vaikeudesta vai säästeleekö Keats rakkaita ystäviään
totuudelta? Vaikka runoilija tuntuu terveydentilaltaan herkältä sielulta, hänen
kirjeensä kertovat myös hämmästyttävästä vahvuudesta kohdata kuolema ja
menetys. Fanny Brawnelle osoitetussa kirjeessään hän esimerkiksi lyö sujuvasti
leikiksi sen, ettei hän terveydentilansa takia pysty toteuttamaan rakastuneen
miehen spontaaneja vierailuja ja hullutuksia:
Kuvittelen miltä näytät juuri nyt uudessa mustassa leningissäsi, josta
pidän niin paljon; jos olisin vähemmän itsekäs ja minulla olisi enemmän puhtia,
juoksisin talollesi ja yllättäisin sinut kolkuttamalla ovellesi. Taidan olla
liian varovainen kuolemaa tekeväksi rakastajaksi. On kuitenkin iso ero siinä,
että lähtee liikkeelle kuin Romeo veri kuumana suonissa, ja siinä, että
luikahtaa ovesta vapisevana kuin sammakko pakkassäällä.
Kauneinta ja traagisinta Yön kirkkaassa tähdessä ovat juuri
Keatsin kirjeet rakastetulleen Fanny Brawnelle. Rakastavaiset tapasivat toisensa marraskuussa 1818 ja kihlautuivat
salaa. He eivät kuitenkaan koskaan menneet naimisiin. Avioliiton esteenä oli
Keatsin varattomuus. Jälkipolvien suureksi menetykseksi Fanny Brawnen omat
kirjeet Keatsille tuhottiin Keatsin kuolema jälkeen. Kirjeissään Keats kutsuu
Fannya toisinaan nimellä ”yön kirkas tähti” eli ”bright star”. Hän on
kirjoittanut myös samannimisen runon. Keatsin Fanny
Brawnelle osoitetut kirjeet ovat runollisia ja paatoksellisia. Keatsin
kiintymys Fannyyn ylittää ainakin sanojen tasolla tavanomaisimman romanttisen
rakkauden. Fannyn vaikutus Keatsiin muistuttaakin pikemminkin hulluutta tai
uskonnollista hurmosta. Fanny saa lempeässä ja nöyrässä Keatsissa esiin myös
hänen epämiellyttävämmät puolensa. Keatsin sairauden edetessä ja hänen ollessa
yhä enemmän erossa Fannysta, Keatsin kirjeet Fannylle muuttuvatkin yllättäen
mustasukkaisen vihan värittämiksi vuodatuksiksi.
Keatsin tunteissa Fannyyn
sekoittuu mielenkiintoisella tavalla myös kuoleman ajatukset. Keats esimerkiksi
yhdistää mielessään hänen ja Fannyn rakkauden täyttymyksen omaan kuolemaansa:
Minulla on kaksi ylellisyyttä, joita pohtia kävelyretkieni aikana:
sinun ihanuutesi ja kuolemani hetki. Kunpa saisin omistaa molemmat samalla
minuutilla. Vihaan maailmaa: se piiskaa oman tahtoni siipiä, ja haluaisin juoda
huuliltasi suloista myrkkyä, joka lähettäisi minut täältä pois. Keneltäkään
toiselta en sitä huolisi.
Keatsin ja Fannyn rakkauden
täyttymys suudelmalla merkitsee Keatsille samalla kuolemaa; myrkkyä, joka
lopettaa maallisen elämän. Keatsin rakkaudessa Fannyyn on jotain maallisen
ylittävää, joka saakin todellisen täyttymyksensä vasta kuolemassa; kun maallinen
vaihtuu ikuisuudeksi. Musertavaa onkin se, että kun Keatsin todellinen kuoleman
hetki lähestyy, käykin juuri päinvastoin: hän kokee suurta kauhua Fannyn
menettämisestä. Vaikka Keatsin ja Fannyn suhde jäi melko lyhytaikaiseksi ja
julkistamattomaksi, juuri Keatsin viimeisten hetkiensä aikana kokema menetyksen
pelko sekä Fannyn elämänvaiheet Keatsin kuoleman jälkeen kielivät jopa
vakuuttavammin heidän rakkautensa totuudellisuudesta kuin Keatsin paatokselliset
rakkaudentunnustukset. Keatsin kuoleman jälkeen Fanny Brawne löysi läheisen
ystävän Keatsin sisaresta ja kaimastaan, joka ainoana toisena ihmisenä pystyi
jakamaan hänen surunsa. Fannyn lopulta avioituessa Keatsin kuolemasta oli
kulunut jo 12 vuotta.
En oikein ole kirjeromaanien ystävä, mutta tämä kuulostaa kiinnostavalta - mukava postaus! Nämä 'oikeista' kirjeistä koostetut romaanit ovat nykyvinkkelistä katsottuna aika jänniä: saisikohan monenkaan nykyhenkilöt kirjeistä romaania aikaiseksi? Kun ne kirjeet tuppaavat olemaan meilejä, mutta voihan joku kulttuurihenkilö tietenkin aivan perinteisiäkin kirjeitä vielä raapustaa. :)
VastaaPoistaSuosittelen kokeilemaan, vaikka kirjeromaanit eivät innostaisikaan. Tässä on kuitenkin se historiallinen aspekti mukana ja jotenkin ihanalla tavalla niin ilo kuin murhekin läsnä.
PoistaEipä tosiaan taida kirjeiden kirjoittaminen olla nykyään sillä tasolla kuin ennen. Olen miettinyt, osaisivatko nykykirjailijat edes laatia yhdeltä istumalta mustekynällä paperille niin hienoja kirjeitä kuin John Keats tai Jane Austen? Minusta on jotenkin upeaa, että tällaiset tekstit, jotka nykynäkökulmasta ovat oikeasti kaunokirjallisia hengentuotteita, olivat silloin niiden kirjoittajille perusarkea siinä missä meille tekstiviestin, sähköpostin tai Facebook-päivityksen kirjoittaminen.
Kiehtova kiva! Innostuin valtavasti kauniista postauksestasi. Ihanaa, että luit tällaisen helmen.
VastaaPoistaOnpa mukava kommentti! Ja helmihän tämä tosiaan on.
Poista