Nick Cave: Bunny Munron kuolema (Like 2009)
Alkuteos: The
Death of Bunny Munro 2009
Suomentaja: Jukka Jääskeläinen
Sivumäärä: 238
-
Australialaissyntyinen
ja nykyisin Iso-Britanniassa asuva Nick Cave tunnetaan paremmin muusikkona kuin
kirjailijana. En kuitenkaan lähtisi luokittelemaan Nick Cavea siihen
muusikoiden ja näyttelijöiden joukkoon, jotka maineestaan huumaantuneena
keksivät ruveta kirjailijoiksi, koska vain voivat. Nick Caven vahvasti
tarinalliset sanoitukset ovat silkkaa runoutta, mikä teki Nick Cavesta
kirjailijan jo ennen hänen ensimmäistä kirjaansa. Bunny Munron kuolema on Caven toinen ja toistaiseksi viimeisin
romaani.
Näin viime
helmikuussa Berlinalessa Iain Forsythin ja Jane Pollardin ohjaaman Nick Cave
-dokumentin 20 000 Days on Earth ja
vaikutuin. Elokuvassa on Nick Caven voice over -osioita, joissa hän kertoo omia
ajatuksiaan elämästä, ystävistään, perheestään ja työstään. Ne ovat jo itsessään
kuin pätkiä hyvin vaikuttavasta elämäkerrasta. Tämän ja Nick Caven musiikin
kokeneena odotin hänen romaaniltaan paljon ja petyin hieman. Bunny Munron kuolema on kelpo kirja,
mutta odotin Nick Cavelta jotain tyystin muuta. Odotin maalailevuutta, tummia
sävyjä, rumuutta, joka on samanaikaisesti kaunista, mystiikkaa. Bunny Munron kuolemasta voi löytää hitusen
näitä kaikkia, mutta kokonaisuus on kuitenkin aivan toisenlainen.
Bunny Munro on
ihmisen moraalittomuuden ja iljettävyyden ruumiillistuma. Hän on naisten
kosmetiikkaa ovelta ovelle myyvä Brightonissa asuva kauppamatkustaja, jolle työ
on vain yksi tapa päästä panemaan. Ja seksiaddikti Bunnyhan panee, runkkaa,
vetää huumeita ja vokottelee naisia. Hän myös kuvittelee olevansa siinä hyvä.
Kun Bunnyn vaimo löytyy hirttäytyneenä makuuhuoneestaan jotain kuitenkin
nyrjähtää. Jokin alkaa vainota Bunnya. Ehkä se on hänen katkeran vaimonsa aave,
ehkä se on hänen omatuntonsa tai sitten se on itse kuolema. Bunny lähtee kuitenkin
karkuun ja ottaa mukaansa myös äidittömäksi jääneen yhdeksän vuotiaan poikansa
Bunny Juoniorin.
Like markkinoi Bunny Munron kuolemaa ”kuolettavan
hauskana satiirina”. En yleensä pidä itseäni kovin tiukkapipoisena, mutta en
myöskään saanut revittyä huumoria romaanista, joka oli mustaakin mustempi.
Tunnistan siinä Nick Cavelle ominaista armotonta ironiaa, joka kuitenkin
kaikessa brutaalissa synkkyydessään ja suoruudessaan kirvoittaa kasvoille
korkeintaan hymyn yritykseksi jäävän irvistyksen. Bunny Munron kuolema ei ole tietenkään ensimmäinen kirja, jossa
revitellään seksillä, päihteillä ja rankoilla kommelluksilla. Usein kysymys on
kuitenkin jonkinlaisesta rappioestetiikasta, inhimillisen vajoamisen ja
rumuuden ihannoinnista. Bunny Munron
kuolema ei ole kuitenkaan rappioestetiikkaa vaan pelotonta kohtaamista
ihmisen kuvottavan kurjuuden kanssa. Romaani oli luettavana lukupiirissämme ja
yksi piirimme jäsen totesi osuvasti Nick Caven olevan hyvin syvällä maailman
rumuudessa paitsi romaaninsa myös lyriikkansa kanssa.
Iljettävästä
henkilöhahmostaan huolimatta Bunny Munron
kuolema on taidolla tehty romaani. Sen vahvuutena on erityisesti Bunnyn ja
Bunny Juniorin näkökulmien esiin tuominen ja niiden vaihtelu. Kun kertoja on
Bunnyn pään sisällä, maailma on läpeensä Bunnyn näköinen: sumuinen, kiihottava
ja täynnä tilaisuuksia käyttää ihmisiä hyväkseen. Suurimman osan ajasta Bunny
tuntee olevansa voitokas, upea naistenmies ja kulkemassa kohti henkilökohtaista
menestystään. Bunnyn virheetön kuva itsestään rakoilee vain lyhyinä hetkinä,
jotka kuitenkin toimivat lukijalle rivien välisinä vihjeinä siitä, että romaanissa
on myös jossain toinen näkökulma Bunnysta. Nopeina ohikiitävinä hetkinä
kerronnassa vilahtaa myös ilkikurinen kaikkitietävä kertoja, joka näkee jo
päähenkilönsä kuoleman.
Bunny Juoniorin
näkökulma on aito kuva poikkeuksellisen älykkään, mutta epäilemättä
traumatisoituneen pikkupojan mielestä. Bunny Juoniorin tavassa tarkkailla
isäänsä yhdistyy romaanin kaksi näkökulmaa Bunnysta: Yhtäältä on menestynyt
kauppamatkustaja ja naistenmies, jota Bunny Junior ihailee varauksetta.
Toisaalta on kehno isä, joka pakenee vastuutaan ja hankkiutuu jatkuviin
ongelmiin. Bunny Junior on liikuttava osoitus lapsen mielen viattomasta vahvuudesta.
Poika edustaakin kirjassa jotain vilpitöntä, joka saa lukijan etsimään
päihdesekoilujen ja seksin lomasta jotain muutakin sisältöä tai sanomaa. Bunny
Juniorin tarina tuo kaikessa kauheudessaan romaanin rumuuteen myös jotain
itkunsekaista lohtua.
Bunny huomaa joutuvansa mahtavan verenkuohahduksen myötä imaistuksi
assosiaatiopyörteeseen, jossa hänen edessään oleva keijukaistyttö – nuo
sinertävät huulet, ja kyynärtaipeen kirkas verinoro, tuo pöydällä lojuva
tappava aseistus, lääkeruisku ja tummunut lusikka – oli itse asiassa ajan ja
intohimon kiihdytetty törmäys, tarpeen synnyttömien kieppuvien hiukkasten
yhteensulauma, aivan kuin lampun ympärillä leijuva tomukin, Bunnyn
vinoutuneiden surujen luomus. Tässä hämärässä syrjäisessä huoneessa Bunny oli
astunut peilin läpi, itse kuolemaan, tytön kuolemaan ja ehkä omaansakin.
Olisin siis odottanut
Nick Cavelta jotain lumoavampaa kuin irstaan miehen seksisekoiluja. Toisaalta Bunny Munron kuolema on toki muutakin.
Siinä on lumoava häivähdys, ripaus jotain Nick Cavemaista, jotain jännittävää
ja omituista. Romaanissa on elementtejä, jotka ylittävät arkitodellisuuden ja
tuovat kirjan maailmankuvaan kohtalonuskoista mystiikkaa. Romaanin nimi ja
ensimmäinen lause, jossa kertoja toteaa päähenkilön pian kuolevan, määrittää
heti alkuun Bunny Munron seikkailut viimeisenä kohelluksena ennen lopullista
kohtaloa. Bunny Munron tie on vääjäämätön ja lukija voi huomata sen heti
ensimmäisiltä sivuilta –ei vain siksi, että kertoja niin vakuuttaa vaan siksi,
että se todella alkaa hillittömyydessään myös näyttämään siltä. Ennakointi
tekee Bunny Munron kuolemasta myös ehdotonta ja lopullista ja samalla hyvin
dramaattista. Romaanissa onkin hienovaraisella tavalla lopun aikojen kaoottista
tunnelmaa. Bunnyn ja Bunny Juniorin tarinan taustalla kuljetetaan myös
uutistarinaa Englannissa riehuvasta pirunsarvisesta massamurhaajasta, joka
iskee keskellä päivää missä tahansa julkisella paikalla ja tappaa ihmisiä
kylmäverisesti. Tapahtuman absurdius heijastelee Bunnyn maailman, ehkäpä koko
brittiläisen yhteiskunnan, hidasta murenemista hädin tuskin ylläpidetystä
järjestyksestä lopulliseen kaaokseen. Se herättää myös ilkikurisen ajatuksen
rangaistuksesta ja ylimaallisesta väliintulosta. Kirjan alussa ensimmäinen
murha tapahtuu Britannian pohjoisosissa, mutta tarinan edetessä murhaaja kulkee
etelään kohti Brightonia kylväen tuhoa ympärilleen. Ehkä pirunsarvinen tuhoaja on
tulossa kohti Bunnya antaakseen tälle tämän lopullisen rangaistuksen.
Minua tämä kirja kiinnosti juuri siksi, että se on Nick Caven kirjoittama. Rakastan hänen lyriikkojaan ja biisejään ja odotin jotain samaa synkkyyttä ja syvyyttä kuin niissä. Ja petyin tosi pahasti. Minusta tämä oli karsea kirja. En löytänyt kirjasta mitään "viiltävän nokkelaa". Minusta tämä oli keskinkertaisesti kirjoitettu kirja alkoholi- ja huumesekoilusta vailla minkäänasteista syvyyttä. Otsikoin sen blogissani jopa nimellä "Loputon stondis" :D
VastaaPoistaJos kiinnostaa lukea "lyttäykseni", sen voi tsekata tuolta:
http://mainoskatko.blogspot.co.uk/2013/04/loputon-stondis.html
Ymmärrän täysin pettymykseksi. Nick Caven musiikki on upeaa ja hän on persoonana kiehtova, mutta tämä kirja ei tarjonnut minullekaan sitä, mitä häneltä odotin.
PoistaVarmaan sama haaste kuin Ompulla, mutta menköön. Blogissani on haaste sinulle :)
VastaaPoistaEi haittaa yhtään. Tää on kiva haaste. :)
PoistaTämäpä mukava yllätys. Vastaan mielelläni kysymyksiisi jahka ehdin.
VastaaPoista